چکیده:
دانشگاهها و مراکز آموزشی و پژوهشی در سراسر جهان در زمرهی سازمانهایی هستند که از شبکه جهانگستر اینترنت بیشترین استفاده را میکنند و دانشگاهیان نیز با بهرهگیری از امکانات فراگیر اینترنت برای توسعه دانایی و تکمیل معلومات خود اقدام میکنند. یکی از اقدامات مفیدی که این سازمانها انجام دادهاند، این است که وبسایتهایی تنظیم کرده و اطلاعات مربوط به خود را در اختیار علاقهمندان و مراجعه کنندگان قرار میدهند. وبسایتها مجموعه ساختار یافتهای از دادهها هستند و در واقع همانند دریچهای عمل میکنند که کاربران از طریق آنها با سازمانها مرتبط میشوند. مقالهی حاضر حاصل یک پژوهش توصیفی ـ پیمایشی دربارهی وبسایتهای دانشگاهی است. در این پژوهش وضعیت وبسایتهای پنج دانشگاه بزرگ دولتی ایران (دانشگاههای تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، تربیت مدرس، و شهید بهشتی) بررسی شده و با توجه به استانداردهای جهانی، پیشنهادهایی برای ارتقای کیفیت وبسایتهای دانشگاههای کشور مطرح شده است.
One of the most adaptable and fast-paced media in today’s world is Internet. We can access to what we are looking for by proper connections in Internet. Universities are among those organizations that by designing websites use Internet for interacting with their clients including faculty members، students and other interested people. Websites are a collection of files، graphics، media، contents، database and other information that can be viewed at a designated Uniform Resource Locator (URL) via a web browser. University websites have an ability to combine text with graphic signs and other multimedia for the purpose of exchanging information between universities and the users. This article reveals the findings of a research about the websites of five large universities in Iran: Tehran، Allameh Tabataba’i، Shahid Beheshti، Sharif، and Tarbiat Modares universities. After presenting the findings of this comparative research، the article will end with suggestions aiming at improvement of the websites of Iranian universities.
خلاصه ماشینی:
"میانگین بازدید از وبسایت دانشگاه خود برحسب دانشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود)باید توجه کرد،تحلیل دادهها نشان داد در جایی که میانگین بازدید از وبسایتدانشگاه ود حد اکثر است عدم رضایت وجود دارد.
میانگین بازدید از وبسایت دانشگاه خود برحسب سطح رضایت (به تصویر صفحه مراجعه شود)بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی با داشتن بیشترین بازدیدکننده از میان دانشجویان خود وبا توجه به عدم رضایت اظهار شده از جانب اکثر بازدیدکنندگان باید نسبت به بهبودوبسایت این دانشگاه اقدام کند.
نقاط ضعف وبسایتهای بررسی شده در این پژوهش از دید کاربران در مورد هریک از این نقاط ضعف میتوان با تدابیر لازم میزان رضایت ازوبسایتهای دانشگاهی راافزایش داد: 1)امکانات محدود:همانطور که نمودار میلهای نشان میدهد،بیشترین فراوانی در میاننقاط ضعف وبسایتها به امکانات محدود اختصاص یافته است.
4)در مورد کیفیت وبسایتها در اینجا به عواملی اشاره میشود که در موردوبسایتهای دانشگاهی کاربرد بیشتری دارند: *محتوای مناسب *طراحی جذاب و ظاهر زیبا *قابلیت استفاده آسان و سریع *قابلیت دسترسی به سایر وبسایتها و امکان جستوجو *قابلیت اطمینان و اعتماد *اطلاعات بهروز و صحیح *امکان تعامل کاربران با وبسایت در این پژوهش نقاط قوت و ضعف هریک از وبسایتهای پنج دانشگاه بزرگ درشهر تهران از دید کاربران این وبسایتها ارزیابی شده است.
به عنوان مثال یکی از اشکالهایی که این وبسایتها از وبسایت دانشگاه علامه طباطباییگرفتند،این بود که برای هر عنصری که در وبسایت وجود دارد و از نوع متن نیست یکمعادل متنی تعبیه نشده است که این عناصر اکثرا شامل عکسها و تصاویر هستند."