چکیده:
ﺑﻌﺪ از رﺣﻠﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ )ص(، ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪی ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺠﺘﻬﺪان دﻳﻨﻲ وﻣﺤﻞ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﺮدم و ﻫﺪاﻳﺖﮔﺮ آﻧﺎن در ﻣﺴﺎﺋﻞ دﻳﻨﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ. ﺳﺆاﻻت ﺑﺴﻴﺎرﻣﺮدم در ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻛﻢ اﻃﻼﻋﻲ آﻧﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﻲ اﻧﺪﻳﺸﻪ دﻳﻨﻲ، ﻓﺮوﻋﺎتو اﺣﻜﺎم آن، ﺑﺤﺮانﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ داﺧﻠﻲ و ﺧﺎرﺟﻲ و... ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻬﺎدی اﻳﻦ اﻓـﺮاد راﺑﺎرز ﻛﺮد. آﻧﺎن ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺻﺤﺎﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ )ص( ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺴﺎﺋﻞ دﻳﻨﻲ را ﺑـﺮ اﺳـﺎساﺳﺘﻨﺒﺎطﻫﺎی ﺷﺨﺼﻲ ﺗﺄوﻳﻞ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ و ﻣﺮدم ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻧﻈـﺮ اﺟﺘﻬـﺎدی آﻧـﺎن را ﻣﻲﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﺪ.ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻬﺎدی ﺻﺤﺎﺑﻪ، اﺧﺘﻼف و ﺣﺘﻲ ﺗﻌﺎرض اﺟﺘﻬﺎدی آﻧـﺎن، ﺧﻴﻠـﻲ ﺳـﺮﻳﻊﻣﻨﺠﺮ ﺑـﻪ ﭘﻴـﺪاﻳﺶ ﻧﻈﺮﻳـﻪی ;ﻣﻌـﺬورﻳﺖ اﺟﺘﻬـﺎدی ﺻـﺤﺎﺑﻪ; ﺷـﺪ. اﻳـﻦ ﻧﻈﺮﻳـﻪﺑﻲﭘﺮواﻳﻲ ﺑﺮﺧﻲ از ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﺑﺮای ﻣﺪت ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ اﻛـﺮم)ص( را درکﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ و اﺛﺮات ﺗﻌﻴﻴﻦﻛﻨﻨﺪهای روی ﻓﻜﺮ و روﺣﻴﻪی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮ ﺟﺎیﮔﺬاﺷﺖ. ﻳﻜﻲ از ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺮرﺳﻲ در اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع، ﺳـﺮﺧﻮردﮔﻲ ﺟﺎﻣﻌـﻪ و درﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮوز روﺣﻴﻪ ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ در ﺑﻴﻦ ﻣﺮدم ﺑـﻮد. ﺣـﺴﺎﺳﻴﺖ ﻧـﺴﺒﺖ ﺑـﻪ ﺣﻘﺎﻧﻴـﺖ وﻣﻄﺎﺑﻖ واﻗﻊ ﺑﻮدن اﺟﺘﻬﺎد ﻧﻈﺮی ﻳﺎ اﻓﻌﺎل ﺻﺤﺎﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ ﻳﺎﻓﺖ. اﻳـﻦ اﻣـﺮ ﻣﻮﺟـﺐ ﻛﺎﻫﺶ روﺣﻴﻪی اﻧﺘﻘﺎد، رواج ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ و اﻧﻔﻌﺎل اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
"ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ؛ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﻪی اﻧﺠﻤﻦ اﻳﺮاﻧﻲ ﺗﺎرﻳﺦ ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎرهی ﺷﺸﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831، ﺻﺺ 511ـ721 ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﮕﺮش »ﻣﻌﺬورﻳﺖ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت اﺟﺘﻬﺎدی ﺻﺤﺎﺑﻪ« ﺑﺮ رواج ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺟﺎﻣﻌﻪی اﺳﻼﻣﻲ )از ﺳﺎل 11 ﺗﺎ 16 ﻫﺠﺮی( ** ﻋﻠﻲﻣﺤﻤﺪ وﻟﻮی*، ﻫﺪﻳﻪ ﺗﻘﻮی ﭼﻜﻴﺪه ﺑﻌﺪ از رﺣﻠﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ )ص(، ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪی ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺠﺘﻬﺪان دﻳﻨﻲ وﻣﺤﻞ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﺮدم و ﻫﺪاﻳﺖﮔﺮ آﻧﺎن در ﻣﺴﺎﺋﻞ دﻳﻨﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ.
در واﻗﻊ ﻧﻮﻋﻲ ﺣﺴﻲ رواﻧﻲ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﻣـﺸﺎرﻛﺖ ﺧـﺼﻮﺻﺎ در اﻣﻮر ﻣﻘﺪس ﺑﺮای اﻓﺮاد ﺑﻪﺻﻮرت ﻓﺮدی وﺟﻮد دارد اﻣﺎ در ﺳﻄﺢ ﮔﺴﺘﺮده ﻧﮕـﺎه اﻓـﺮاد ﺑـﻪ ﻣـﺸﺎرﻛﺖ دﻳﮕﺮی ﺑﻴﺸﺘﺮ از ﺧﻮد اﺳﺖ، و ﭼﻮن دﻳﮕﺮی ﻧﻴﺰ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ ﻟﺬا ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻪ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ.
در ﻣﺠﻤﻮع ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻳﻲ را ﻛﻪ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت اﺟﺘﻬﺎدی ﺻﺤﺎﺑﻪ و اﻧﻔﻌﺎل در ﺑﺮاﺑﺮ آﻧﻬﺎ ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪی اﺳﻼﻣﻲ ﭘﺪﻳﺪ آورد، ﻣﻲﺗﻮان در ﻣﻮارد زﻳﺮ ﺑﻪﻃـﻮر ﺧﻼﺻـﻪ ﺑﻴـﺎن ﻧﻤﻮد: 1ـ ورود ﺑﺪﻋﺖﻫﺎ ﺑﻪ دﻳﻦ: ﺑﺎز ﺑﻮدن ﻣﺴﻴﺮ اﺟﺘﻬﺎد ﺑﺮای ﻫﻤﻪی ﺻﺤﺎﺑﻪ ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ درک و ﻓﻬﻢ دﻳﻨﻲ آﻧﺎن، ﺑﺮداﺷﺖﻫﺎی ﻏﻠﻂ و در ﻣﻮاردی ﺧﻼف ﺷﺮع را وارد دﻳﻦ ﻛﺮد.
3ـ ﺳﺮﺧﻮردﮔﻲ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن: ﭼﻮن ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ ﺑﻪ اﻧﺪک اﻋﺘﺮاﺿﺎت ﺻﺤﺎﺑﻪی ﺷـﻨﺎﺧﺘﻪﺷـﺪه ﻧـﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺮﺗﻴﺐ اﺛﺮ ﻧﻤﻲداد ﺑﻠﻜﻪ در ﻣﻮاردی ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻴﺰ ﻣـﻲﻛـﺮد، ﺑﺎﻋـﺚ اﻳﺠـﺎد ﺳـﺮﺧﻮردﮔﻲ در ﺑـﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﮕﺮش »ﻣﻌﺬورﻳﺖ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت اﺟﺘﻬﺎدی ﺻﺤﺎﺑﻪ« ﺑﺮ رواج ﺑﻲﺗﻔﺎوﺗﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ...
com) From the Political Narrative to the Apologue in the beginning of Islamic Historiography; Case Study: the Adventure of Harun and Barmakian in the History of Tabari Gholamreza Zirifian Shafiee, Zohair Siamian Gorji Muslim Historians wrote and shaped the narrative of Amin and Ma'mun battle, soon after this event in the first half of third century."