چکیده:
یکی از مهمترین شاخصهای موفقیت سازمانهای خدماتی و تولیدی، ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان میباشد. شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نیز به مثابه اینگونه سازمانها با هدف ارائه خدمات پستی به آحاد مردم و افزایش سوددهی، تلاش لازم را در ارائه خدمات مطلوب و مورد انتظار مشتریان در واحدهای پستی دنبال مینماید. یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی کیفیت پست، مدت زمان سیر مرسولات آن، از لحظه دریافت از فرستنده تا لحظه تحویل به گیرنده است. در این مقاله سیستمی به منظور تعیین و ارزیابی مدت زمان سیر مرسولات پست عادی بین نقاط مختلف کشور ارایه شده است. در پایان، خلاصهای از نحوه اجرای آزمایشی این طرح درشرکت پست جمهوری اسلامی ایران گزارش شدهاست.
خلاصه ماشینی:
"سیستم سنجش کیفیت توزیع مرسولات عادی با توجه به هدف مقاله پیشرو، که عبارت است از طراحی و پیادهسازی سیستمی برای برآورد (سنجش) مدت زمان سیر نامههای عادی از مبدأ به مقصد، و این مطلب که حجم ترافیک نامههای عادی بسیار زیاد بوده و همچنین عدم ثبت اطلاعاتی در خصوص سرویس مرسولات عادی در ساختار مرسولات عادی در شبکه پستی، لذا بایستی از روشهای آماری بهره جست، به این ترتیب که نمونهای معرف و قابل تعمیم از نقاط مختلف کشور برای مرسولات عادی را انتخاب و برآورد مدت زمان را براساس نتایج حاصل از آزمون انجام دهیم.
با توجه به اینکه این آزمون میبایست در طول سال و در چند دوره بهطور پیوسته انجام شود و حجم نامههای عادی در دورههای مختلف سال متفاوت است، لذا باید در هر دوره حجم نمونه را براساس اطلاعات جدید شبکه پستی برآورد کرد، که این موضوع خود با توجه به گستردگی نقاط کشور و شرایط خاص مرسولات مورد آزمون و عدم وجود سازوکار لازم در شبکهپستی برای اعلام این آمار، بسیار وقتگیر بوده و انجام آن موجب تحمیل هزینههای اضافی بر شبکه پستی خواهد بود.
با توجه به اینکه این آمارگیری برای اولین بار انجام میشود و هیچ اطلاعی از واریانس جامعه مورد نظر (واریانس مدت زمان سیر مرسولات عادی برای تمام شهرها) و واریانس نمونهای که قبلا اجرا شده باشد، وجود ندارد بنابراین روش مطلوبتر آن است که در صورت امکان مطالعهای مقدماتی انجام شود و یک نمونه اولیه تعیین شود تا برآوردی برای واریانس آن بهدست آید و سپس براساس آن تعداد حجم نمونه لازم که نتایج حاصل از آن قابلیت تعمیم به کل جامعه را داشته باشد، محاسبه شود."