چکیده:
برنامهریزی درسی براساس معیارهای علمی،از اصول اولیهء برنامهریزی آموزشی میباشد و تعریف امکانات و ابزارها نیز باید در این راستا صورت گیرد.چنانچه برنامههای آموزشی فقط باتوجه به افراد و امکانات موجود و با معیارهای غیرعلمی تدوین گردد،هم کمیت و کیفیت رشته خدشهدار میشود و هم برنامهء تدوین شده منجر به اتلاف وقت،هزینه و نیروی انسانی خواهد شد.انطباق برنامه با معیارهای علمی روز و بازنگری و روزآمد کردن برنامه براساس یافتهها و نیازها،از ضروریات هر رشته و از جمله وظایف برنامهریزان در گروههای آموزشی میباشد.تجربهء بدست آمده در سالیان گذشته بستری مناسب برای بررسی و نقد اشکالات ساختاری و محتوایی برنامهء درسی دورهء کارشناسی مترجمی زبان آلمانی فراهم ساخته است تا این برنامه مورد بازبینی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"محتوایی برنامهء درسی دورهء کارشناسی مترجمی زبان آلمانی فراهم ساخته است تا این
میباشند،اما از این اختیار-حداقل در مورد رشتهء مترجمی زبان آلمانی-کمتر استفاده شده
بستری مناسب برای به نقد کشیدن برنامهء درسی رشتهء مترجمی زبان آلمانی فراهم
درسی این رشته از بعد مشکلات ساختاری و محتوای مورد بررسی قرار گرفت و تدوین
بین دورس و ضعفهای ساختاری برنامهء سابق رشتهء مترجمی زبان آلمانی دانشگاه تهران مورد
گذارا به واحدهای درسی ارائه شده در برنامهء رشتهء مترجمی زبان به خوبی نمایان میشود.
مترجمی و عدم نیاز به دانستن زبان مقصد برای شرکت در کلاسهای این رشته-حتی در
پراکنده بودن واحدهای آموزش مستقیم زبان در طول برنامهء دورهء دوم رشتهء مترجمی زبان
محور اصلی رشتهء مترجمی را در حوزهء آموزش ترجمه به منظور برنامهریزی تعریف کردهایم.
این مسأله همانطور که گفته شد،در مورد برنامهء دورهء دوم رشتهء مترجمی زبان
1. مشکلات ساختاری و محتوایی برنامهء دورهء دوم رشتهء مترجمی زبان آلمانی
از مهمترین نقاط ضعف ساختاری برنامهء دورهء دوم رشتهء مترجمی زبان آلمانی،نبود تعریفی مشخص از اهداف آموزش و عدم تمایز و تباین در دو
قسمت کاملا مستقل آموزش زبان آلمانی و گرایش مترجمی این رشته است.
مترجمی در طول برنامهء دورهء دوم تحصیلی است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) عدم پیشبینی اهرمهای کنترل کیفیت و کمیت دانش کسب شده در کنار نبود یک
پیشبینی واحدهای تمرین ترجمه در بخش آموزش زبان و نیز ارائهء آنها با عناوین
در این خصوص فقط به ارائهء واحد اصول ترجمه اکتفا شده است که در آن به تعبیر مترجمان"