Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی قبله مایل به تو

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 65 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : شعر ، برقعی ، شاعر ، غزل ، شکارسری ، شعر آقای برقعی ، مخاطب ، ادبی ، امامی ، کتاب

خلاصه ماشینی:

"چند سؤالی که هر زمان به شعر مذهبی می‌رسم-هرگز نمی‌گویمشعر آیینی-برای من مطرح می‌شود،این است که شعر دینی در روزگارما چه نسبتی می‌خواهد بین فرم و محتوا برقرار کند؟شعر مذهبی درروزگار ما قصد دارد چه نسبتی با مکاتب ادبی جدید و آوانگارد روزگارخود برقرار کند؟و در زیرمجموعۀ این سؤال،شعر مذهبی قصد دارد چهرابطه‌ای با مدرنیسم و پسامدرنیسم در این دوره داشته باشد؟و شاعرمذهبی کدام گروه از مخاطبین را برای سرایش خود هدف قرار دادهاست؟همینطور شعر مذهبی با چه رویکردی به سمت مخاطب نیلمی‌کند؟و با توجه به جواب سؤال‌های قبل،چه جایگاهی در شعر روزگارما می‌تواند داشته باشد؟ در این رابطه می‌خواهم به مبحثی تحت عنوان وظیفۀ شاعر مذهبیاشاره کنم،تا هم بتوانیم به گوشه و کنایه به این پرسش‌ها پاسخ دهیم،و هم به صحبت آقای نادمی نزدیک شویم. دربیت پنجم این غزل،وقتی که فضای شعر اندوهناک است،در آن بینکه در مورد کودکی صحبت می‌کند،ناگهان به این ابیات می‌رسد-کهدر آن‌ها اتفاقا از همین پیشنهادهای غزل امروز استفاده کرده و به شدتشعر را خراب می‌کند-و می‌گوید: {Sشاعری در قطار قم مشهد#چای می‌خورد و زیر لب می‌گفت#شک ندارم که زندگی یعنی#طعم سوهان و زعفران بانوS}تنها لذت کشف آن برای شاعر این بوده است که اشارۀ«سوهانبا زعفران»را به قم و مشهد نشان دهد و مراعات نظیر ایجاد کند. در مورد نکته‌ای که آقای شکارسری مطرح کردند،و فاصله‌ای بین شعرمذهبی و شعر غیرمذهبی یک شاعر قائل شدند،باید پذیرفت که این فاصلهوجود دارد؛اما به نظر من نباید این فاصله وجود داشته باشد،زیرا شخصیکه در این روزگار زندگی می‌کند،همانطور که با دین خود،با سایر اموراتزندگی خود نیز نسبت دارد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.