چکیده:
هوشمندی کسبوکار بهعنوان یک فلسفه مدیریتی و ابزاری جهت کمک به سازمانها برای مدیریت و
تصفیه اطلاعات» یکی از نوآوریهای مهم در عرصه فناوری اطلاعات است که سازمانها برای کسب منافع
حاصل از آن نیازمند انطباق با آن هستند. بر این اساس اراثه مدلی برای انطباق سازمانهای آموزشی با پدیده
هوشمندی کسب وکار» انگیزه و هدف انجام این پژوهش است. برای یل به این هدف» در این مقاله از روش
توصیفی -پیمایشی و مطالعه موردی شهرستان اسدآباد استفاده شده است. با توجه به تمرکز این پژوهش روی
سازمانهای آموزشی, جامعه آماری پژوهش شامل ۱۴۵ نفر اعضا هیثتعلمی و کارکنان ۵ دانشگاه شهرستان
اسدآپاد در نظر گرفته شدهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل ۱۰۶ نفر بود که بهصورت تصادفی
انتخاب شدند. برای جم عآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش, ۴۲ شاخص
متمایز برای انطباق سازمانی با هوشمندی کسب وکار تعیین شد که در قالب یک مدل مفهومی سه سطحی ارائه
شده است. برای بررسی مدل از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. طی تحلیل عاملی مرتبه اول ۲۷
شاخص موئرء تایید شدند. سپس با استفاده از این ۲۷ شاخص و تعیین متغیرهای پنهان» تحلیل عاملی مرتبه دوم
انجام شد و شش عامل مورد شناسایی قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
Malladi & Ross در تحقیقی با عنوان پذیرش هوش تجاری و تحلیل در سازمان ها: یک مطالعه تجربی از سوابق ، به بحث انطباق سازمانی هوش تجاری پرداخته است و عواملی مانند منافع ادراک شده ، اندازه سازمان ، پیچیدگی زیرساخت داده ای، فقدان استانداردهای صنعت ، شدت دانش صنعت ، قدرت سرمایه فناوری اطلاعات ، نوع تولید را به عنوان عوامل مؤثر بر انطباق سازمانی عنوان کرد.
در تحلیل عاملی مرتبه اول بعد داده ها و اطلاعات هوشمندی کسب وکار، بر اساس مدل مفهومی تحقیق برای این بعد سه شاخص ارائه شده است که عبارت اند از: دسترسی به داده ها و اطلاعات ، کیفیت داده ها و اطلاعات و جامعیت و 1.
(رجوع شود به تصویر صفحه) برای تحلیل عاملی مرتبه اول بعد کاربری هوشمندی کسب وکار با شاخص های سودمندی و آسانی استفاده درک شده توسط کاربر، مقاومت و ترس کاربران سازمانی، میزان پذیرش و تعهد کاربران ، آموزش کاربران برای کسب مهارت های فناوری محور، تأثیر و نفوذ اجتماعی و کنترل های بیرونی بر کاربر، ویژگی های کاربر، نتایج در جدول ٨ نشان داده شده است .
با مطالعه پیشینه موضوع ٤٢ شاخص به عنوان شاخص های مؤثر در انطباق سازمانی هوشمندی کسب وکار پیشنهاد شده اند که در هفت بعد دسته بندی شدند و بر این اساس مدل مفهومی پژوهش ایجاد شد.
Managing sustainability with the support of business intelligence: Integrating socio- environmental indicators and organizational context, Journal of Strategic Information Systems.
Adoption of Business Intelligence & Analytics in Organizations – An Empirical Study of Antecedents.