چکیده:
تبیین برنامه درسی راهبردی آموزش عالی، در حوزه مطالعات برنامه درسی، مطالعات و پژوهش هایی را به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر، روایت تجربه ای زیسته از مطالعه ای پدیدارشناختی در تبیین الگوی آن و تدوین برنامه درسی برای واحد درسی «مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه» و مطالعات مرتبط با آن در طول یک نیمسال تحصیلی است. مطالعه ای مبتنی بر رویدادهای یک کلاس درس دانشگاهی، با تاکید بر این واقعیت که دستیابی دانشجویان به علم و فناوری روز، نیازها و به تبع آن توجه به مسائل و ضرورت های جدیدی که فراروی دانشگاه قرار داده است. طرح این تجربه از برنامه درسی، بیانگر چگونگی ایجاد پیوند میان تجارب زیسته و آموخته های قبلی و شرایط واقعی در حال تحول است. تلاش مدرس و دانشجویان در مشارکت فعال برای شناسایی مسائل و کلید خوردن پاسخ های راهبردی و مصداق های آن در برنامه درسی آموزش عالی و کلاس درس دانشگاهی و زمینه های به روز شدن این مصداق ها از طریق برنامه درسی راهبردی، از موارد قابل تامل این تجربه است. ویژگی خاص این کلاس درس، چندرشته ای بودن آن 40 دانشجوی دبیری در رشته های شیمی، فیزیک و ریاضیات است. این تنوع رشته ای همراه با زمینه های کاربرد آموخته های کلاس در زندگی شغلی و تجارب زیسته آن ها، موقعیت بی همتای تجربه کلاس درسی، برای پژوهش را مبتنی بر تجربه هرچند کوچک از برنامه درسی راهبردی آموزش عالی فراهم ساخته است.
خلاصه ماشینی:
"این گونه بود کهزمینههای مطالعاتی ایجاد شده از ابتدای نیمسال تحصیلی و تداوم آن با ارائه دادههای به روزخارج از کلاس درس و بسیار مرتبط با عنوان درس و ارزیابی از آنها،امکان مناسبی را برایزمینهیابی برنامه درسی راهبردی آموزش عالی در کلاس درس چند رشتهای و دستیابی بهچارچوب اولیه الگوی آن را مستند به منابع متنوع فراهم کرد.
اهمیت نگاه به برنامه درسی آموزش عالی از منظر کلاس درس است کهتبیین اهمیت وجود برنامه درسی راهبردی از طریق توجه به پدیده تغییر متکی به تحولات علم و فناوری در عناصر و سطوح تصمیمگیری،نوع تعامل و ارتباط میان آنها،اهمیت تعاملیابعاد مطرح در برنامه درسی،اهمیت انتخاب مناسبی از گویههای این ابعاد با توجه به زمینههایتلفیقی و تعاملی آنها در ایجاد زمینههای یادگیری چگونه یاد گرفتن بود.
تامل برشایستگیها و روشهاییاددهی-یادگیری و دستیابی به مشترکاتی از آنها در دروس مختلف(از جمله مهارتهای پایه-ای یادگیری،تفکر انتقادی و سایر مهارتها و مضامین میان رشتهای که مورد تاکید برنامههایدرسی شایستگی محور و همچنین تنوعی از روشهای مبتنی برطراحی آموزش نوین هستند)،اهمیت نگاه به برنامه درسی با رویکرد کلنگر و کاربست آموختههای متنوع در کلیت زندگی رامورد توجه قرار داد.
اگر چه در این پژوهش،الگوی برنامه درسی راهبردی از زاویه ابعاد اصلی،گویههای هربعد وگونههای تعامل آنها،براساس مشارکت دانشجویان و مدرس،آموختههای آنها از مبانیمطالعات برنامه درسی و سیر تحولی مبانی،بررسی و مورد نظرسنجی و تبیین قرار گرفته ونمونهای کوچک از آن برای آموزش و پژوهش در کلاس درس تجربه شد."