چکیده:
منشا اصلی موفقیت در کسب مزیت رقابتی برای شرکت ها در آینده، توسعه ی موفق و مداوم محصولات جدید و بهبود یافته است. در سی سال اخیر پژوهش های زیادی بر روی اثربخشی فرآیندهای توسعه ی محصول جدید انجام شده و مدل های گوناگونی جهت سیستماتیک کردن این فرآیندها ارایه شده است. در فرآیند توسعه ی محصول مقدار زیادی از دانش سازمانی ایجاد، ذخیره، بازیابی و مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو بسیاری از پژوهشگران، این فرآیند را به شدت دانشی می دانند و داشتن سیستم مدیریت دانش را عامل مهمی در کاهش عدم اطمینان این فرآیند و موفقیت عملکرد محصولات جدید محسوب می کنند. در این مقاله نقش مدیریت دانش و عوامل کلیدی موفقیت در عملکرد فرآیند توسعه ی محصولات جدید نرم افزاری، بر اساس مطالعه شرکت های نرم افزاری استان یزد مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش نوع پیمایشی همبستگی است که بر این اساس اطلاعات جمع آوری شده ی 43 شرکت از طریق پرسشنامه، مورد تحلیل قرار گرفته است و نتایج دلیلی را مبنی بر رد فرضیه-های سه گانه ی این پژوهش نشان نداد. در پایان پیشنهادهایی بر اساس نتایج حاصل ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله نقش مديريت دانش و عوامل کليدي موفقيت در عملکرد فرآينـد توسـعه ي محصولات جديد نرم افزاري ، بر اساس مطالعه شرکت هاي نرم افزاري استان يـزد مـورد بررسـي قـرار گرفتـه است .
از طرفي شاخص هايي به عنوان عوامل کليدي موفقيت محصولات جديد توسـط پژوهشـگران معرفي شده است که برخي از آن ها بين نتايج اين پژوهش هاي مشـترک بـوده و برخـي نيـز متناسب با نوع کسب و کار و محصول مورد مطالعـه متفـاوت اسـت ، بـه طـوري کـه امـروزه فهرستي گسترده از اين عوامل در دسترس است .
در بخش اول اين پژوهش به مرور ادبيات موضـوع و پيشـينه ي پـژوهش در زمينـه هـاي توسعه ي محصول جديد، عوامل کليدي موفقيـت در فرآينـد توسـعه ي محصـول ، مـديريت دانش و همچنين صنعت نرم افزار و محصولات نرم افزاري پرداخته شده است .
از اين رو مسئله ي اصلي اين پژوهش بررسي نقش عوامل کليـدي موفقيـت در عملکـرد فرآيند توسعه ي محصول و همچنين بررسي تأثير اين عوامل بر ايجاد منابع دانش طـي يـک فرآيند مديريت دانش با محوريت بررسي شرکت هاي SME فعال در صنعت نرم افزار اسـتان يزد است .
به عبارت ديگـر در ايـن مـدل ، تغييرات عملکرد فرآيند توسعه ي محصولات جديد نرم افزاري وابسته به ميزان به کـارگيري مديريت دانش در سازمان و همچنين سطح برآورده شدن عوامـل کليـدي موفقيـت فرآينـد توسعه ي محصول در نظر گرفته شده است که ايـن رابطـه از طريـق فرضـيه ١ و ٢ پـژوهش آزمون مي شود.
اين موضوع تأييدي است بر نتايج بيان شده توسط پژوهشگران پيشين که به بررسي ارتباط مديريت دانش و موفقيت فرآيند توسعه ي محصول جديد پرداخته اند [١٠][١١][١٨][٢٥][٢٨].