چکیده:
توانایی تسهیم دانش گروههای آموزشی دانشگاهی یکی از پیش نیازهای مهم برای کسب شایستگی های علمی و پژوهشی است.این مقاله با هدف تعیین عوامل موثر بر تسهیم دانش درون و مابین گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. توانایی های تکنولوژیک، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی ، وضعیت مستند سازی دانش ، کنترل سرپرست، تعامل سازمانی، وابستگی های ارتباطی و روشهای انگیزشی از جمله عوامل زمینه ای سازمانی و همینطور اعتماد به مدیریت ، ادراک حمایت سازمانی از عوامل ادراکی هستند که همگی بعنوان متغیر مستقل مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 148 نمونه بصورت طبقه ای تصادفی از اعضای هیئت علمی واحد تهران شمال و واحد علوم وتحقیقات انتخاب شده است و روش تحقیق این مقاله، میدانی از شاخه همبستگی است و برای تجزیه و تحلیل داده ها، روشهای آماری t تک نمونه ای، تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزارهایSPSS وPLS استفاده شده اند. نتایج نشان می دهد که اعتماد به مدیریت از طریق مستند سازی دانش بر تسهیم دانش درون و مابین گروهی تاثیردارد. توانمندی های تکنولوژیک و ادراک حمایت سازمانی از عوامل موثر بر تسهیم دانش مابین گروهی بوده اند. همینطور روشهای انگیزشی مادی و غیر مادی بر تسهیم دانش درون گروهی تاثیر داشته اند. دست آوردهای این تحقیق مبنای تجربی مناسبی جهت برنامه ریزی و اجرای سازوکارهای مدیریت دانش را فراهم آورده است.
خلاصه ماشینی:
فرج الله رهنورد و اصغر محمدي ، در مقاله اي به نام شناسايي عوامل کليدي موفقيت مديريت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالي تهران به عامل ارزيابي و انتقال دانش اشاره کرده اند که نتايج نشان دهنده معنادار شدن عواملي مانند، توسعه منابع انساني ، فرهنگ مشارکتي و زيرساخت هاي فناوري اطلاعات و درگير شدن افراد است [٢].
متغيرهاي پژوهش وآلفاي کرونباخ پرسشنامه نام متغير منبع سؤال ها تعداد سوال ها آلفاي کرونباخ توانايي هاي تکنولوژيک زهرا و ديگران ٢٠٠٧ 10 0/90 ترس از دست دادن ارزش هاي رنزل ٢٠٠٨ 5 0/904 منحصربه فرد اعتماد به مديريت رنزل ٢٠٠٨ 3 0/657 مستندسازي دانش رنزل ٢٠٠٨ 4 0/842 روش هاي انگيزشي ٤ مادي ٠/٦٩٥ لين ٢٠٠٧ (مادي و غير مادي ) ٣ غيرمادي ٠/٨٣٢ تلاش سرپرست براي اطمينان از انجام کينگ و مارکز ٢٠٠٨ 4 0/903 وظايف ادراک از حمايت سازماني سازمان کينگ و مارکز٢٠٠٨ 10 0/887 وابستگي هاي ارتباطي ٨ يکپارچگي ٠/٨٩٧ لين ٢٠٠٧ (يکپارچگي ،مراودات مثبت ) ٥ مراودات مثبت ٠/٩١٩ ٥ رسميت ٠/٨٦٧ (وريژسگميت هايپيچسيادختگاري ،ستامزرماکني ز) لين ٢٠٠٧ ٤ پيچيدگي ٠/٧٤١ ٦ تمرکز٠/٧٧٤ تعامل سازماني ٣ تعهد ٠/٩٣٢ لين ٢٠٠٨ (تعهد، اعتماد) ٣ اعتماد٠/٩١٩ فرهنگ سازماني ٤ غيربورکراتيک ٠/٨٦١ (غيربورکراتيک ، نوآوري و حمايتي ) لين ٢٠٠٨ ٤ نوآوري ٠/٦٨٦ ٤ حمايتي ٠/٨١٩ تسهيم دانش بين گروه لين ٢٠٠٨ 6 0/887 تسهيم دانش درون گروه لين ٢٠٠٨ 4 0/791 1.
A cognitive model of intra- organizational knowledge-sharing motivations in the view of cross-culture", International Journal of Information Management 2010; 30(3): 220–230.