چکیده:
در تحقیق حاضر تاثیر فناوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت در بیمه مرکزی ایران مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان واحدهای طرح و توسعه، فنی و امور رایانه، حسابداری و امور مالی و همچنین واحد منابع انسانی بیمه مرکزی ایران می باشند زیرا فعالیت این واحدها وابستگی زیادی به فناوری اطلاعات دارد. از مجموعه فوق تعداد 83 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان دهنده آن است که ابعاد مدیریت کیفیت در سازمان ها، عموما تحت تاثیر فناوری اطلاعات قرار می گیرد. چرا که عملکرد سازما ن ها تا حد زیادی وابسته به جریانات اطلاعاتی است. نتایج یافته ها، تایید کننده فرضیه اصلی است و نشان می دهد فناوری اطلاعات بیشترین تاثیر را بر رضایت مشتری داشته است. برای مدیران اجرایی بیمه مرکزی ایران، این یافته نکات قابل توجهی در بردارد، چرا که با تسهیل جریانات اطلاعاتی، رضایت بیشتر مشتریان حاصل و کمبودهایی را که در سازمان هایی از این نوع به وجود می آید برطرف می شود
خلاصه ماشینی:
در بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران که سازماني خدمت محور است ، بحث فناوري اطلاعات به ونه اي فعاليت هاي سازمان را تحت تأثير قرار داده است که با استفاده از اين فناوري ، ارائه بسياري از خدمات تسهيل شده ، مشتري يا ارباب رجوع مي تواند با سهولت بيشتري نسبت به گذشته از خدمات اين سازمان بهره مند شود.
با توجه به مجموع نکات مثبت و منفي که از اين پديده ادراک مي شود، اين پژوهش با اين مسئله روبه رو است که فناوري اطلاعات چه تأثيري بر مجموعه ي فرآيندهاي مديريت کيفيت در بيمه مرکزي داشته ، کدام يک از جنبه هاي مديريت کيفيت را در اين سازمان تحت تأثير قرار داده است ؟ آيا همه جنبه ها به يک اندازه از اين فناوري تأثير پذيرفته اند؟ اين گونه اثرات چه شواهد و نتايجي براي اداره ي بهتر ارتباطات اين سازمان با مشتريان آن در اختيار مجريان قرار مي دهد؟ اين پژوهش از جهت هاي مختلف براي بيمه مرکزي ايران (به عنوان سياستگذار صنعت بيمه در کشور) اهميت دارد و مديران و کارکنان سازمان هم به ضرورت انجام آن آگاهي دارند.
جدول شماره (١) نمايي از چارچوب مديريت کيفيت با پشتيباني فناوري اطلاعات را نشان مي دهد که در آن ارتباط بين هشت فرآيند اصلي مديريت کيفيت را نشان داده شده است : رهبري ، فرايند برنامه ريزي استراتژيک ، تضمين کيفيت خروجي ها، نوآوري هاي مهم ، اطلاعات و تجزيه - وتحليل آن ، به کارگيري منابع انساني ، رضايت مشتري و نتايج با کيفيت .