چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی، انگیزه یادگیری و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیون های منتخب بود. به این منظور از پرسشنامه استاندارد دی ژی (2005) استفاده شد. پایایی پرسشنامه پس از مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (95/0 =α) به دست آمد. جامعه آماری مورد نظر تحقیق تمامی کارکنان فدراسیون های شنا، بکستبال، هندبال، جودو، دو و میدانی و ژیمناستیک بودند و نمونه برابر با جامعه آماری است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی (جداول توزیع فراوانی و نمودار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافته ها نشان داد، بین فرهنگ یادگیری سازمانی (01/. P<، 688/0=r) ، انگیزه یادگیری (01/0P<، 53/0=r) با کیفیت خدمات داخلی کارکنان فدراسیون های منتخب ارتباط مثبت و معناداری (05/0 P<) وجود دارد. شایان ذکر است که به کارگیری متغیرهای مورد بررسی در تحقیق به منظر بهبود کیفیت خدمات داخلی کارکنان، جز از طریق توجه و ارائه برنامه های راهبردی از سوی رهبران و مدیرن منابع انسانی سازمان ها میسر نخواهد شد.
The aim of this study was to investigate the relationship between organizational learning culture, motivation to learn and internal service quality in selected federations. For this purpose, Di Xie (2005) questionnaire was used. After a pilot study, the reliability of the questionnaire was determined using Cronbach’s alpha test (α=0.95). Statistical population consisted of all staff of swimming, basketball, handball, judo, track and field and gymnastics federations and the sample equalled the population. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis (frequency distribution tables and graphs, Pearson correlation coefficient and multivariate regression). Findings showed a positive and significant relationship between organizational learning culture (P<0.01, r=0.688), motivation to learn (P<0.01, r=0.530) and internal service quality (P<0.05). It is suggested that human resource managers and leaders of organizations apply strategies to implement these variables and to improve the internal service quality of employees.
خلاصه ماشینی:
استادیار پژوهشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان ارتباط بین فرهنگ یادگیری سازمانی ، انگیزة یادگیری و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیون های منتخب بود.
خدمات داخلی ، اساسی ترین عنصر دستیابی به کیفیت خدمات 1 - British Standards Institute 2 - Hesdett 3 - Internal Service Quality خارجی با کیفیت بالاست و ضروری است که در بیشتر محیط های ورزشی بازبینی شود.
نتایج تحقیق باوقار و ناظم زادگان (١٣٨٨) نشان داد که بین فرهنگ یادگیری سازمانی و کیفیت خدمات داخلی در کارکنان ادارات تربیت بدنی کشور ارتباط معناداری وجود دارد (٢).
امروزه با مطرح شدن دو ایده و مفهوم بازارایابی درونی و کیفیت خدمات داخلی ، اهمیت و نقش تعیین 1 - Xie , Di 2 - Hays & Hill 3 - McCloy & Wise 4 - LePine کنندة مشتریان درونی سازمان ها (کارکنان ) و رضایت واحدهای سازمانی از دیگر واحدهای دیگر در تحقق کیفیت خدمات خارجی بیش از پیش روشن شده است .
در این پژوهش رابطة بین فرهنگ یادگیری سازمانی ، انگیزة یادگیری و کیفیت خدمات داخلی در فدراسیون های منتخب جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است .
جدول ١- ویژگی های جمعیت شناختی کارکنان متغیر سن جنسیت تحصیلات سابقة خدمت موارد درصد همان طور که در جدول ٢ مشاهده می شود، میانگین متغیرهای مستقل (فرهنگ یادگیری سازمانی ، انگیزة یادگیری ) و وابسته (کیفیت خدمات داخلی ) محاسبه شده از نقطة مرکزی (٢/٥) بالاتر است .
"Internal service quality, customer and job satisfaction: Linkages and implications for management".