چکیده:
در این پژوهش، پژوهشگران با انتخاب شماری از مهمترین شاخصهای مربوط به ارزشیابی از سه مولفه دروندادی برنامه درسی (هیات علمی، دانشجویان و امکانات) دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان و شهرکرد، اقدام به تعیین وضعیت موجود و امکان استفاده از آنها، بر مبنای الگوی سیپ نمودهاند. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری بخش کمی، شامل همه 11635 نفر اعضای هیاتعلمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره تحصیلات تکمیلی سه دانشگاه مذکور بوده که از طریق روش نمونهگیری طبقهای، 652 نفر آنان به عنوان نمونه انتخاب شده اند.. جامعه آماری بخش کیفی اعضای هیات علمی سه دانشگاه مذکور بوده که 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و مصاحبه، گردآوری شدهاند. روایی ابزار به وسیله 15 نفر از استادان دانشگاه اصفهان تایید گردید. ضریب آلفای کرونباخ شاخصهای مربوط به وضعیت موجود پرسشنامه 0/96 و ممکن آن 0/97 بوده و پایایی فرم مصاحبه از طریق متخصصان و روش سه سوسازی، بررسی شده است. طبق نتایج پژوهش، میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجود شاخصهای مربوط به ارزشیابی اعضای هیات علمی در حد متوسط(3/07=x و 0/01 p)؛ در صورتیکه میانگین نمره نگرش آنان به امکان استفاده از همه شاخص ها، در حد زیاد بوده است(4 p)؛ یعنی گرچه امکان استفاده از شاخصهای مورد بررسی زیاد است، اما در وضعیت موجود در حد متوسط و کمتر از آنها استفاده میشود. بنابراین، استفاده از تمامی این شاخص ها، در ارزشیابی از سه مولفه مورد بررسی پیشنهاد می شود.
خلاصه ماشینی:
"هیأت نظارت و ارزیابی(1384)، نیز به منظور ارائه تصویری واقعی از وضعیت آموزش عالی کشور، اقدام به تدوین شاخصهایی برای ارزشیابی از جنبههای متعدد کمی و کیفی دروندادها، فرآیندها، بروندادها و پیامدهای - Bondi & Bondi - Jackson - Danish Evaluation Institute - Popham -Trochim - Tan, Lee & Hall -Contexts, Inputs, Processes and Outputs - Scott آموزش عالی، در پنج حوزة آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و اعتبارات و امکانات نموده است.
یونسکو 7 (2000) نقش استادان را مهمتر از سایر عوامل بیان نموده و آنان را مهمترین محور - Eseryel, Spiel, Schober, Reimann, Alade, Witham, Meyer, Tseng, Ghazali, Hakan & Seval - Alkin - Wongbenjarat - Phattharayuttawat - Klien - Higher Education Funding Council for England (HEFCE) - UNESCO ارزشیابی دروندادها، دانسته است.
D tوابسته sig مطلوبیت روشهای استخدام 76/2 96/0 5/5- 000/0 05/4 75/0 4/32 000/0 29/1 1/26- 000/0 علاقهمندی به رشته 25/3 87/0 7/5 000/0 1/4 71/0 3/35 000/0 84/0 2/22- 000/0 به روز بودن دانش 04/3 87/0 1/1 276/0 18/4 73/0 4/37 000/0 14/1 28- 000/0 برخورداری از مهارتهای تخصص 15/3 85/0 2/4 000/0 16/4 75/0 7/35 000/0 1 2/24- 000/0 رضایت از شغل و منزلت اجتماعی خود 28/3 95/0 9/6 000/0 17/4 74/0 3/36 000/0 89/0 3/20- 000/0 تلاش برای ارتقای شغلی و علمی خود 21/3 97/0 1/5 000/0 13/4 77/0 9/33 000/0 92/0 22- 000/0 تلاش برای انجام مطلوب وظایف شغلی 92/2 91/0 8/1- 064/0 12/4 76/0 8/33 000/0 19/1 1/28- 000/0 مشارکت در برنامهریزی درسی 94/2 92/0 3/1- 188/0 06/4 77/0 5/31 000/0 11/1 5/24- 000/0 مجموع 07/3 58/0 1/1 052/0 12/4 51/0 51 000/0 04/1 4/37- 000/0 طبق نتایج جدول2، میانگین نمره نگرش افراد به وضعیت موجود شاخصهای مربوط به این سؤال، 07/3 و 07/0 بیشتر از میانگین فرضی3 (حد وسط طیف لیکرت) بوده، اما طبق آزمون t تکمتغیره، در سطح معناداری 01/0، این تفاوت معنادار نبوده است."