چکیده:
هدف این مقاله، شناسایی عوامل اثرگذار بر به کارگیری موفق تجارت الکترونیک در بنگاه های کوچک و متوسط در ایران است. بدین منظور ابتدا با بررسی پیشینه ی تحقیق شاخص های اثرگذار، استخراج و در قالب پرسش نامه ای از صاحب نظران علمی این حوزه در سطح شهر تهران و مدیران بنگاه های کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی شهر تهران سوال شد. طبق محاسبه های فرمولی با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه ی آماری، نمونه ی آماری این تحقیق شامل 150 نفر بوده است که 102 نفر از آن ها پرسش نامه های تحقیق را پاسخ دادند (نرخ بازگشت 68٪). روش نمونه گیری استفاده شده برای انتخاب این افراد «نمونه گیری هدف مند قضاوتی» بوده است. پس از دسته بندی شاخص ها با تحلیل عاملی اکتشافی، با استفاده از تکنیک الگوسازی معادله های ساختاری، روابط ساختاری این الگو آزمون شد. طبق یافته ها، کلیه ی شاخص های برازش الگو در دامنه ی قابل قبول بوده و تایید شدند. نتایج نشان داد که بلوغ بازارهای برخط (آنلاین) و زیرساخت فناوری شرکت دارای بیش ترین میزان اثرگذاری و هم بستگی هستند. در بخش پایانی، کاربردهای این الگو همراه با پیشنهادهای علمی و اجرایی بحث شده است.
The goal of this paper is to determine the factors affecting e-commerce adoption in the Iranian SMEs. For this purpose، first we have recognized the elemental factors for e-commerce implementation by reviewing the literature. We have developed a questionnaire which is based on the extracted factors. The sampling includes 150 experts whose selection is based upon research areas or professional experiences in e-commerce and SMEs. The questionnaire data is analyzed by using structural equation model (SEM) to test the presented causal model. The findings indicate that all indicators prove the model’s fitness. Finally، we have some applications and suggestions for managers and future researches.
خلاصه ماشینی:
از طرفی ، به رغم مطالعه های متعـدد در مورد استفاده از اینترنت توسط بنگاه های کوچک و متوسط ، تحقیق هـای انـدکی در مورد به کارگیری تجارت الکترونیک در این بنگاه ها انجام شده است .
حال این سوال مطرح است که آیا به کارگیری محدود تجارت الکترونیک بدین معنا خواهـد بـود کـه مدیران این بنگاه ها ارزش راهبردی آن را درک نمی کنند یا این که برای پیاده سازی آن با موانع عمده ای مواجه هستند؟ از طرف دیگر، هر یک از تحقیق های منتـشره از سـوی صاحب نظران مختلف ، بر روی عوامل مختلفی تاکید داشته و هر یک به جنبـه ی خاصـی توجه کرده اند و در مورد این عوامل ، بین صاحب نظران مختلف توافق اندکی وجود دارد.
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل اثرگذار بر به کـارگیری ابزارهـای تجارت الکترونیک در بین بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی انجام شده است تا موانـع پیاده سازی آن برای این بنگاه ها مشخص شود.
در این مطالعه نشان داده شد که تجربه ی استفاده از اینترنت ، منابع فناوری اطلاعات سازمان ، و قدرت مالی سازمان اثر مستقیمی بر به کارگیری تجـارت الکترونیـک در بنگـاه هـای کوچک و متوسط دارد.
"A perception-based model of EDI adoption in small businesses using technology–organization– environment framework", Information and Management, Vol. 38, pp.
"Understanding small business electronic commerce adoption: an empirical analysis", Journal of Computer Information Systems, pp.
"Adoption of new information technologies in rural small businesses", The International Journal of Management Science, Vol. 27, pp.