چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثر شایستگی های فردی (توانایی خودمدیریتی، توانایی خودانگیزشی، توانایی خودآگاهی) و شایستگی های اجتماعی (آگاهی اجتماعی، مهارت های اجتماعی) بر روی شخصیت کارآفرینانه ی کارکنان بانک توسعه صادرات انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. به همین منظور نمونه ی آماری 240 نفری از بین کارکنان ستاد و 18 شعبه ی بانک توسعه صادرات با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسش نامه ای شامل 29 گویه در مقیاس طیف لیکرت 7تایی بود که با توجه به شاخص های شایستگی های فردی و اجتماعی و شخصیت کارآفرینانه تدوین شد. روایی پرسش نامه با استفاده از نظر صاحب نظران و تحلیل گویه ها و پایایی آن با آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تحلیل الگوی معادلات ساختاری از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که توانایی خودانگیزی و مهارت های اجتماعی هر دو تاثیر معنی دار و مثبتی برروی شخصیت کارآفرینانه ی کارکنان دارد. اما میزان تاثیر مهارت های اجتماعی برروی شخصیت کارآفرینانه بسیار بیش تر از توانایی خودانگیزی است. از این رو این دو سازه در الگو باقی ماندند و سایر متغییرهای مستقل از الگو حذف شدند.
The aim of this research is reviewing the impact of individual competences (self-management، self-motivation and self-awareness) and social competences (social skills and social awareness) on the entrepreneurial traits of the employees of the Exports Development Bank of Iran. The research methodology was survey-correlation based on the structural equations model. Approximately،700 employees of EDBI participated in this study. About 240 questionnaires were collected from all the 700 employees. The experts analyzed the validity of the questionnaire items and its reliability was measured by Cronbach Alpha. Data was analyzed by Lisrel Software. Additionally، a conceptual model (path analysis) was used and the obtained results indicated that self-motivation and social skills could reinforce the entrepreneurial traits of the social skills affected much more than self-motivation. Therefore، these two factors (self-motivation and social skills) were retained and other independent variables were excluded from the model.
خلاصه ماشینی:
دکتري مديريت دولتي دانشگاه تهران (تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٠/٦/٢٢، تاريخ تصويب : ١٣٩٠/٨/١) چکيده اين پژوهش به منظـور بررسـي اثـر شايـستگي هـاي فـردي (توانـايي خودمـديريتي ، توانـايي خودانگيزشي ، توانايي خودآگاهي ) و شايستگي هاي اجتماعي (آگاهي اجتمـاعي ، مهـارت هـاي اجتماعي ) بر روي شخصيت کارآفرينانه ي کارکنان بانک توسـعه صـادرات انجـام شـده اسـت .
در اين پژوهش نيز سعي بر ايـن است که با طراحي الگوي اوليه ، همبـستگي بـين شايـستگي هـاي عـاطفي (مبتنـي بـر هـوش عاطفي ) در محيط کار و شخصيت کارآفرينانه آزمون شود.
در اين پژوهش بعد از مرور ادبيات ، الگويي از رابطـه ي بـين شايستگي هاي عاطفي در محيط کار و شخصيت کارآفرينانه ترسيم شد و اين سوال مطـرح است که آيا بين شاخص هاي ويژگـي هـاي عـاطفي (شايـستگي هـاي فـردي و اجتمـاعي ) و شخصيت کارآفرينانه ي کارکنان رابطه ي مثبت و معني داري وجود دارد؟ مروري بر ادبيات و پيشينه ي تحقيق هوش عاطفي و شايستگي عاطفي ١ در محيط کار در سال ١٩٩٠ سالووي و مي ير٢ با آگاهي از کارهاي انجام شده در زمينـه ي جنبـه هـاي غيرشناختي هـوش ، اصـطلاح هـوش عـاطفي را بـه کـار بردنـد ( ,٢٠٠٢ ,Poon Teng Fatt ٥٨.
از اين رو فرضيه هاي پژوهش با توجه به موارد اشاره شـده بـراي شايـستگي هـاي فـردي شامل موارد زير است : ١- توانايي خودآگاهي کارکنان برروي شخصيت کارآفرينانه ي آنهـا تـاثير معنـي داري دارد.
Study the Relationship between Emotional Intelligence of the Levels of Managers and their Entrepreneurial Personality in Pharmaceutical Companies European Journal of Scientific Research, Vol. 58, No. 3, PP.