چکیده:
پائولو کوئلیو رماننویس برزیلی است که افکارش به عنوان یکی از عرفانهای نوظهور مطرح گردیده. آثار او از پرخوانندهترین کتابهای دو دهه اخیر در سطح جهان بوده است. کتاب معروف او کیمیاگر در سال 1376 پرفروشترین کتاب در ایران گردید. او در سال 1379 به دعوت مرکز بینالمللی گفتوگوی تمدنها به ایران سفر کرد. این مقاله در پی آن است که با روش اسنادی و توصیفی ـ تحلیلی علت گسترش آثار وی را در ایران بررسی نماید. همچنین مبانی فکری، نحوه ورود آثار او به ایران، کارگزاران او، شیوههای تبلیغی او برای جذب مخاطب و سرعت نشر آثار او در ایران را واکاوی کند. برخی از نتایج به دستآمده عبارت است از اینکه در ایران، آثار کوئلیو اولین بار در سال 1374 ترجمه شد و پس از آن قریب 28 ناشر آثار او را وارد بازار کتاب کردند. سفر ده روزه کوئلیو به ایران، در فروش آثارش تأثیر بسزایی داشت. ارتباط گسترده او با خوانندگان از طریق فضای مجازی و قرار دادن رایگان کتابهایش در اینترنت نیز از ابزارهای تبلیغی دیگر اوست. سرعت نشر آثار او در ایران بسیار بالا ارزیابی میشود.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه، میتوان به آثار پائولو کوئلیو اشاره کرد که تقریبا تمام آثارش در قالب رمان و داستانهای کوتاه و بلند عرضه شده و توانسته است مخاطبان فراوانی در دنیا و بهویژه در کشور ما جذب کند و بسیاری از اندیشههای لیبرالیستی و ضددینی خود را به صورت نامرئیو پنهان به خوانندگان منتقل نماید.
435 اقدام دیگر در این رابطه، عرضه کتابها به صورت کتاب صوتی است که محسن نامجو در سال 1387 با همکاری انتشارات «کاروان»، کتاب مشهور کیمیاگر را با ترجمه آرش حجازی، به شکل کتاب سخنگو یا کتاب صوتی ضبط و منتشر کرد.
کوئلیو درباره اینکه شاید دسترسی خوانندگان به نسخههای آنلاین موجب کاهش فروش آثارش شود، گفت: «در سال 1999 در روسیه متوجه شدم تمام کتابهایم به صورت رایگان روی اینترنت قرار دارند و نسخههای تقلبی آن نیز در بازار است.
این اقدام با انتقاد مطبوعات برزیلی همراه شد که میپرسید: چرا کوئلیو کتابش را برای اولین بار، در جایی غیر وطنش منتشر میکند؟ طبق زمانبندی ارائهشده از سوی انتشارات «رکو»، ناشر برزیلی آثار این نویسنده نامدار، زهیر نیز قرار بود در یک دوره زمانی ده ماهه، یعنی از مارس تا دسامبر سال 2005 با شمارگان فوقالعاده 8 میلیون نسخه به 42 زبان دنیا و در بیش از 80 کشور جهان منتشر شود.
درباره این سخن کوئلیو، که سخن هیچکس برای شما حجیت ندارد و به سخنان بنیادگراهای دینی، که بر اصول ثابتی تأکید میکنند، هرگز گوش نسپارید، باید گفت: چهطور به قول خودش سخن بنیادگراهای دینی را نباید پذیرفت و بالاتر اینکه سخن هیچکس در حق دیگری حجیت ندارد، اما خود او فرامین استادش را، که یک زن فاحشه بوده است، مو به مو انجام میدهد؟!"