چکیده:
در این مقاله بر اساس روش قیاسی و استفاده از مدل
معادلات ساختاری (SEM ) به تاثیر استراتژیهای بازاریابی در
میزان وفاداری به برند با تاکید بر مدل کلر پرداخته شد. برای این
منظور نمونه آماری با حجم ۵۱2 نفر از مشتریان برندهای
مختلف محصولات لوازم خانگی در بازار استان گیلان انتخاب و
به وسیله پرسشنامه تاثیر استراتژیهای مبتنی بر کیفیت. تبلیغات»
قیمت و دسترسی به این برندها بر ابعاد ادراکی وفاداری شامل
آگاهی برند و تصویر برند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از
آن بود که استراتژی کیفیت تاثیر بیشتری را در میزان وفاداری به
برند در بازار محصولات لوازم خانگی داشته است.
خلاصه ماشینی:
برای این منظور، نمونه آماری با حجم 512 نفر از مشتریان برندهای مختلف محصولات لوازم خانگی در بازار استان گیلان انتخاب و به وسیله پرسشنامه تاثیر استراتژیهای مبتنی بر کیفیت، تبلیغات، قیمت و دسترسی به این برندها بر ابعاد ادراکی وفاداری شامل آگاهی برند و تصویر برند مورد بررسی قرار گرفت.
[4] اگر چه میتوان گفت شرایط صنعت لوازم خانگی در بازار ایران به گونهای است که برندهای خارجی از توانمندی زیادی برخوردارند اما کسب رضایت دایمی و وفادار ماندن مشتریان ایرانی به آنها نمیتواند برای مدت طولانی تضمین شده باشد و این دیدگاه میتواند در استراتژیهای رقابتی برندهای لوازم خانگی ایران مدنظر قرارگیرد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 6- مدل تحقیق برای تبیین وفاداری به برند بر اساس مدل تحقیق میتوان فرضیههای زیر را مطرح نمود: 1- آگاهی برند به طور مستقیم بر وفاداری به برند موثر است.
بحث بر اساس ضرایب حاصل از آزمون مدل در این مقاله، میتوان گفت که استراتژی بهبود کیفیت برند در صنعت لوازم خانگی میتواند تاثیر بسزایی در وفاداری مشتریان داشته باشد.
کیفیت محصولات لوازم خانگی که میتواند به وسیله صفات فیزیکی و نیز مولفههای احساسی ارتقا یابد، از طریق ایجاد تصویر مناسب از برند و نیز افزایش آگاهی از ابعاد مختلف برند، در وفاداری مشتریان موثر است.
یافتههای این مقاله نشان میدهد که استراتژی تبلیغاتی شرکتهای عرضهکننده محصولات لوازم خانگی باید بیشتر آگاهی دهنده باشد تا بتواند قدرت تشخیص و یادآوری مشتریان را در مورد مزیتهای یک برند افزایش دهد.