چکیده:
این مقاله حاصل از نتایج یک پژوهش علمی است که با روش تحلیل محتوا جهت پی بردن به میزان انطباق تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران (طی پاییز و زمستان 1387 و بهار و تابستان 1388) با دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صدا وسیما انجام گرفته است. با توجه به اینکه به نظر می رسد اصول و موازین چهارگانه اخلاقی، فرهنگی، دینی و حقوقی (قانونی) مطرح شده در چارچوب مفهومی پژوهش، مبنای تدوین دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صداوسیما بوده است، نتایج نشان داد که دوازده اصل از این اصول در تبلیغات بازرگانی مورد بررسی، به طور کامل رعایت شده اند. به جز این دوازده اصل رعایت شده، در سایر موارد که شامل شصت و چهار اصل می شود رعایت مفاد دستورالعمل، به طور کامل صورت نگرفته است. به این ترتیب بنابر دستاوردهای پژوهش، حدود 16درصد از اصول دستورالعمل یاد شده، به طور کامل رعایت و 84 درصد موارد، رعایت این اصول، کامل نبوده است. به عبارت دیگر، نتایج پژوهش، موید انطباق کامل آگهی ها با دستورالعمل صداوسیما نیست و در اغلب آگهی های بازرگانی مورد بررسی، نقض اصول دستورالعمل دیده می شود. با توجه به این نکته که دستورالعمل تبلیغاتی سازمان صداوسیما با هدف حفظ ارزش ها و موازین، تدوین شده است رعایت بیشتر و دقیق تر اصول دستورالعمل توسط تولیدکنندگان آگهی ها و شورای بازبینی، ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
"به اینکه به نظر میرسد اصول و موازین چهارگانه اخلاقی،فرهنگی،دینی و حقوقی(قانونی)مطرح شده در چارچوب مفهومی پژوهش،مبنای تدوین دستور العمل تبلیغاتی سازمان صدا و سیما بوده است،نتایج نشان داد که دوازده اصل از این اصول در تبلیغات بازرگانی مورد بررسی،بهطور کامل رعایت شدهاند.
موسیقی نیز از دیگر مواردی است که استفاده از آن متضمن رعایت اصول 50 تا 52 دستور العمل میباشد و بر رعایت موارد زیر در آگهی تاکید شده است: -وجود تجانس و تشابه بین موضوع آگهی و توصیف آهنگین آن -رعایت شئون و موازین جمهوری اسلامی و پرهیز از ابتذال در تولید آگهیهای آهنگین(موزیکال) -برخورداری شعر و نظم از استحکام کافی،عدم مغایرت با قواعد ادبی و تلفیق شدن مناسب با آهنگ در صورت استفاده از شعر و نظم در آگهی -هماهنگی و تناسب بین موسیقی با تصاویر مورد استفاده در آگهی اصول 16،33 تا 36 نیز به اصول و قواعدی که میبایست در حوزه زبان و نوشتار در تبلیغات رعایت شود،اشاره دارد و بر رعایت نکات ذیل در آگهی تاکید میکند: -باقی ماندن اطلاعات نوشتاری بر روی صفحه تلویزیون به اندازه کافی برای خوانده شدن -استفاده از کلمات و واژگان فارسی -عدم استفاده از اصطلاحات عوامانه و غیر ادبی -اعلام نشانیها به صورت رسمی چه در گفتار و چه در نوشتار -عدم اعلام بیش از دو شماره تلفن و دورنگار و نیز صحیح خوانده شدن شمارهها اصول 18 و 19 دستور العمل نیز بر عدم نمایش صحنههای مضر سلامتی فردی و اجتماعی تاکید دارند."