چکیده:
در روز صدها دانشآموز با ترس رفتن به مدرسه از خواب بیدار میشوند. قلدری مشکلی است که نه تنها دانشآموزان، بلکه افراد دیگری را نیز نگران کرده است، چون این پدیده توسط والدین، معلمان و سایر افراد بزرگسال قابل مشاهده یا لمس نیست، هیچ وقت درجه شدت آن توسط این افراد درک نشده است. قلدری فرآیندی است که در آن یک فرد به صورت مداوم توسط فرد یا گروهی که از او ( چه از نظر فیزیکی و چه اجتماعی قویترند ) مورد آزار قرار میگیرد. دو دلیل عمدهی قربانی قلدری قرار گرفتن، ظاهر و طبقه اجتماعی است. قلدرها افرادی را به عنوان قربانی انتخاب میکنند که فکر میکنند قدری ندارند و افراد بیارزشی هستند، (مثلا کودکان خجالتی یا کمرو). قلدری سریالی، رفتارهایی را تداعی میکند که با شرایط تشخیص داده شده اختلال خودشیفتگی مطابقت دارد. روند فراگیر بزرگنمایی و اهمیت به خود، نیاز به تحسین و عدم یکدلی از مشخصههای این اختلال است. افراد دارای این اختلال تواناییهای خود را دست بالا گرفته و کارها و اعمال خود را خیلی بالا میبرند و به همین نسبت اعمال و تواناییهای دیگران را بیارزش میانگارند و معمولا به اصطلاح خالی بند هستند. این مقاله راهکارهایی برای جلوگیری از قلدری را بررسی میکند:
خلاصه ماشینی:
"رویکرد تک زبانه بودن برای کمک به رشد گفتار و زبان ظاهرا منطقی می رسد، این رویکرد بر این مبنا شکل گرفته است اگر یادگیری یک زبان مشکل است یادگیری بیش از یک زبان ممکن است مشکلتر باشد و بنابراین با تک زبانه شدن، یک بار اضافی را از دوش کودک برداشته و مشکلات کودکانی که دچار تأخیر هستند را حل یا کم میکند و دو زبانه بودن میتواند برای کودک مشکلاتی را فراهم کند زیرا زمانی که کودک در معرض زبانآموزی قرار دارد و هنوز یک زبان به طور کامل در وی شکل نگرفته، مجبور است به زبان دوم بیندیشد و در آن واحد تفکرش را در دو قالب متفاوت قرار دهد و چون واژگان دو زبان نیز با یکدیگر متفاوتند، لذا کودک در استفاده از واژه ها دچار تعارض و تردید میشود و در نتیجه یا به صورت اشتباه از آنها استفاده میکند و یا برای اجتناب از عمل اشتباه اصلا واژهای را به زبان نمیآورد و مجموع این عوامل دست به دست یکدیگر داده و رشد گفتار و زبان و مهارت یافتن کودک در این زمینه را با مشکل مواجه میکند.
بحث و نتیجه گیری : مطالعات و مطالب بیان شده نشان میدهد دو زبانگی به تنهایی نمیتواند عامل ایجاد مشکلات یا تأخیری در گفتار و زبان کودکان گردد، صحبت کردن با دو زبان مثل هر مهارت دیگر است و برای این که بچه دو زبان را خوب یاد بگیرد نیاز به تمرین زیاد و محیط غنی زبانی دارد، والدین در فراهم آوردن و تسریع آن میتوانند کمک کنند."