چکیده:
در دنیای معاصر رسانههای جمعی به عنصری اساسی در جامعه مبدل گشته و ایفاگر کارکردهای بسیاری در زندگی انسانی هستند. گسترش بسیار زیاد تولید در گونه (ژانر)ها و موضوعات مختلف در شبکههای تلویزیونی، بسیاری از سازمانها و مؤسسات رسانهای جهان را بر آن داشته تا کار تولید برنامههای نمایشی را بهطور تخصصی دنبال کنند. تأسیس شبکۀ تخصصی خبر و پس از آن شبکۀ آموزش، حرکت بهسوی تخصصی شدن شبکهها را نوید بخشیده است. در این میان و با توجه به گسترش وسایل ارتباطجمعی و مشکالت سیستمهای سنتی آموزشی از سویی و همچنین، روند تخصصی شدن شبکههای تلویزیونی از سویی دیگر، ضرورت ورود به پارادایمی جدید در عرصۀ آموزش بیش از پیش احساس میشود؛ ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای در پی آن خواهیم بود تا با استفاده از نظریۀ «سیستمیک» پیرامون ارتباطات توسعه ابتدائا نحوۀ به کارگیری و استفاده از رسانههای جمعی به خصوص تلویزیون بهمنظور پیشبرد اهداف توسعه را بررسی و در ادامه سیاستها و اولویتهای آموزشی- رسانهای کشور آمریکا و شبکۀ آموزشی سیما را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت، راهکارهایی را برای این شبکه ارائه نماییم. نتایج نشان میدهد ازآنجاکه شبکههای آموزشی آمریکا جزء شبکههای تخصصی آموزشی قرار داشته و برنامههای شبکۀ آموزش سیما در دسته تلویزیون فرهنگی، ازاینرو، تمرکز بر اشکال اسطورههای نوین، یعنی داستانها و روایتهای رسانهای میتواند در بهبود برنامههای شبکه آموزش سیما اثرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
" در این میان و با توجه به گسترش وسایل ارتباطجمعی و مشکالت سیستمهای سنتی آموزشی از سویی و همچنین، روند تخصصی شدن شبکههای تلویزیونی از سویی دیگر، ضرورت ورود به پارادایمی جدید در عرصۀ آموزش بیش از پیش احساس میشود؛ ازاینرو، در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانهای در پی آن خواهیم بود تا با استفاده از نظریۀ «سیستمیک» پیرامون ارتباطات توسعه ابتدائا نحوۀ به کارگیری و استفاده از رسانههای جمعی به خصوص تلویزیون بهمنظور پیشبرد اهداف توسعه را بررسی و در ادامه سیاستها و اولویتهای آموزشی- رسانهای کشور آمریکا و شبکۀ آموزشی سیما را مورد مطالعه قرار داده و در نهایت، راهکارهایی را برای این شبکه ارائه نماییم.
تلویزیون و توسعه آموزشی: جستاری پیرامون روند شکلگیری شبکههای آموزشی آمریکا و ایران 73 از نظریۀ تهرانیان میتوان اینگونه نتیجه گرفت که توسعۀ آموزشی و رسیدن به وضعیت مطلوب زمانی تحقق پیدا خواهد کرد که ابتدا مأموریت تلویزیون در توسعه و بهویژه، توسعۀ آموزشی در سه بعد مشخص گردد؛ نخستین بعد مسئله شرایط کنونی است که مستلزم ارزیابی مادی و معنوی جامعه، امکانات و محدودیتها، نقش کنونی تلویزیون در به کار گرفتن این امکانات و محدودیتها و تأثیرات منتج از آن است.
در کنار بررسی شبکههای خارجی سه سال پس از تأسیس شبکه، بازبینی و ارائۀ طرح نوین ساختاری در دستور کار مدیران این شبکه قرار گرفت و بر این مبنا، شبکۀ آموزش سیما در قالب سه شبکه «آموزشی- تخصصی» با عناوین «شبکۀ رشد»، «شبکۀ تلویزیون و توسعه آموزشی: جستاری پیرامون روند شکلگیری شبکههای آموزشی آمریکا و ایران 48 دانشجو» و «شبکۀ مهارت» فعالیتهای خود را بازجهتیابی نمود (اداره کل آموزش و پژوهش سیما، 3148، ص4)."