چکیده:
پرداختن به تربیت الهی نوآموزان و فراگیران جامعۀ اسلامی اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان و تلاش برای تحقق حیات طیبه و قرب الهی، همواره از دغدغههای نظام تعلیم و تربیت کشورمان بوده است. در این راستا از گذشته تا کنون گامهایی هرچند نمادین و نهچندان بنیادین در ابعاد گوناگون تربیت اسلامی، دینی و قرآنی برداشته شده است. روشن است که محور مشترک و تأکید قاطع ابعاد گوناگون تربیت الهی مبتنی آموزههای دینی و فقه شیعی، همانا کوشش برای تربیت انسانهایی موحد، پویا، امیدوار به آینده و منتظر مصلح جهانی است که ضمن دوری از اندیشههای پوچگرایانه، در تکاپوی دستیابی به حیات طیبه و ساختن جامعۀ زمینهساز و منتظر گام برمیدارند. در سالهای اخیر با همت برنامهریزان تربیتی و مسئولان فرهنگی کشورمان، بهویژه با تولید «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش»، اقدامات برنامهای کلان و ریلگذاری اساسی در حوزۀ تربیت مهدوی فراگیران صورت گرفته است. اما لازم است برای تحقق اهداف برنامهها و راه اندازی الگوی تربیت مهدوی، گامهای اجرایی و عملیاتی مهمی برداشته شود که در این راستا، الگوی معرفی شده در پژوهش حاضر، با هدف شناسایی، تبیین و نهادینه ساختن راهبردهای عملیاتی تربیت مهدوی در حوزههای سهگانه مغزافزار، نرمافزار و سختافزار نظام تعلیم و تربیت کشورمان ارائه شده است
Fostering the theological education of beginners and learners of the Islamic Society، including children، teenagers and young people، and try to realize the pure existence and proximity to divine has always been the focus of our Islamic education of the country. In this regard، there has already been symbolic steps، however not fundamental، taken in different aspects of religious، Islamic and Quranic education. It is clear that a common pivot and undoubted emphasis of such a divine education which is based on Islamic tenets and Shiite Fegh for training humans، who believe in monotheism، are dynamic and hopeful towards the future and wait for the Imam Mahdi، the global peace-maker. These people make an effort to achieve the pure existence، stay away from nihilistic thoughts and make a ground setting community who is waiting for the emergence. In recent years، with the efforts of educational and cultural planners and administrators، especially with the production of initiative document called 'fundamental transformation of education' action program in the field of macro and fundamental streamlining that have been done in the field of Mahdavi training of learners. But it is necessary to set up the model of Mahdavi training patterns for achieving the goals of programs، and take operational and administrative steps in this regard. The model presented in this research aims at identifying، defining and institutionalizing operational strategies for Mahdavi training which has been presented here in three areas of brainware، hardware and software.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهادهای کاربردی برای جامۀ عمل پوشاندن به ابعاد تربیت مهدوی در قالب تعلیم و تربیت اسلامی و تسهیل زمینههای ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت و ایجاد جامعۀ زمینهساز، عبارتند از: _ شناساندن سیمای واقعی امام عصر( و سیمای مطلوب از فلسفۀ مهدویت و تبیین فلسفۀ ظهور و ویژگیهای فرهنگ انتظار به دانشآموزان برای افزایش دانش، بینش و رفتار مهدوی در گسترۀ فعالیتها در کتابهای درسی؛ _ طراحی محتوای متناسب با سطح درک و فهم دانشآموزان در کتابهای درسی پایهها و سطوح مختلف تحصیلی؛ _ سازماندهی و برنامهریزی فعالیتهای فوق برنامه در زمینۀ گسترش تفکر و فرهنگ مهدویت در مدارس؛ _ ایجاد عشق و علاقه و محبت نسبت به ولایت و امامت حضرت حجت( در قالب محتوای آموزشی و الگوهای نمادین؛ _ بالا بردن و تقویت تقوا و بصیرت دینی مخاطبان با رویکرد تعلیم و تربیت دینی و اسلامی؛ _ تبیین مباحث ولایت فقیه و حق ولایت در عصر غیبت برای دانشآموزان و رفع شبهه از آن؛ _ اصلاح اندیشههای تردیدآمیز و نگرشها و بینشهای انحرافی نسبت به امام زمان( و عصر ظهور؛ _ زیر نظر داشتن و شناسایی نقشههای احتمالی دشمنان اسلام و مسلمین در زمینۀ فرهنگ انتظار و مقابلۀ مناسب با آنها به وسیلۀ آشکارسازی نقش و اهداف سیاستهای استکباری در ترویج مهدویتهای کاذب در جامعه و مقابله با مدعیان دروغین؛ _ بازنگری و اصلاح رویکرد تربیت دینی نظام آموزشی بر اساس فلسفۀ مهدویت؛ _ گسترش نظارت عمومی و ترویج فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در سطح مدارس؛ _ گسترش فرهنگ مهدویت و انتظار در جامعۀ فرهنگیان، دانشآموزان و اولیا به منظور تربیت نسل منتظر، مهدیباور و مهدییاور؛ _ برنامهریزی دورهها، کارگاهها و کلاسهای آموزشی و جلسات پرسش و پاسخ برای دانشآموزان و فرهنگیان؛ _ برنامهریزی مسابقات گوناگون فرهنگی و هنری مرتبط با فرهنگ مهدویت و نیز برنامهریزی اردوهای آموزشی و زیارتی و اعزام به مسجد مقدس جمکران؛ _ فراخوان راهاندازی و فعالسازی وبلاگها و سایتهای مرتبط با مهدویت و انتظار در فضاهای مجازی (اینترنت)؛ _ استفاده از ظرفیتهای مهدوی سند تحول بنیادین و تهیۀ راهکارها و رهنمودهای اجرایی تربیت مهدوی."