چکیده:
در این پژوهش به بررسی «روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان» پرداخته شده است و سوال اصلی بدین صورت مطرح گردید که به چه میزان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانش آموزان ناتوان یادگیری دارای روایی همزمان است؟ از آنجایی که روایی همزمان از ویژگیهای روان سنجی محسوب میگردد، میتوان روش پژوهش حاضر را بهره گیری از فنآوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روششناختی محسوب نمود.جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانش آموزان ناتوان یادگیری مراجعه کننده به مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیر ی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تشکیل میدهند که با استفاده از روش هدفمند، تعداد 298نفر از دانش آموزان دوره ابتدایی که در سال تحصیلی 92-1391 به مراکز فوق مراجعه نموده و تشخیص اولیه ناتوان یادگیری گرفته اند ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از آن، نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در راستای تدوین نیمرخ شناختی اجرا گردید وبه تعیین روایی همزمان دو نسخه مزبور پرداخته شد. با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مشاهده شد که بین هوشبهر کل دانش آموزان ناتوان یادگیری با دو مقیاس مذکور، روایی همزمان مشاهده می شود.
خلاصه ماشینی:
"وی با استفاده از گروه کنترل دریافت که در تشخیص ناتوانی یادگیری در گروه کودکان تیزهوش باید به استدلال و مفهومسازی کلامی تأکید نمود و از طریق نسخه اول و - Wielkiewicz - Weiss, Beal, Saklofske, Alloway&Prifitera - Marling, Kaufman &Tarover - Saphire نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان نمیتوان الگوی مشخصی را برای کودکان تیزهوش با ناتوانی یادگیری به دست آورد.
هر چند که بهگونهای تقریبی،12 نمره تفاوت بین نمرات هوشبهر از نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه وجود دارد ولی تحلیلهای روانسنجی پیرامون روایی همزمان در زمینه هوشبهرهای کلامی، غیرکلامی (عملکردی) و کل با استفاده از جدول ماتریس دوبعدی زیر ارائه میشود: جدول 2: همبستگی پیرسون جهت تعیین روایی همزمان عوامل پنجگانه نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه و هوشبهرهای نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر وکسلر استانفورد هوشبهر کلامی هوشبهر عملکردی هوشبهر کل هوشبهر کلامی 56/0 47/0 58/0 هوشبهر غیرکلامی 50/0 54/0 59/0 هوشبهر کل 61/0 57/0 66/0 بحث و نتیجهگیری با تأکید بر مقادیر ضرایب همبستگیهای به دست آمده، میتوان مطرح نمود که تمامی ضرایب نشاندهنده این است که ارتباط معنیداری بین میانگینهای حاصله از هوشبهرهای دانشآموزان ناتوان یادگیری با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر، در سطح اطمینان 99/0 وجود دارد ولی تنها بین هوشبهر کل با دو مقیاس مزبور روایی همزمان وجود دارد؛ زیرا میزان ضریب همبستگی بالاتر از 60/0 میباشد."