چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس عاملهای مردانگی و زنانگی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه با تأکید بر تحلیل عاملی در جمعیت ایرانی انجام شد.روش اجرا: 1000 زن و مرد شاغل در شرکتها، ادارات و سازمانهای دولتی شهر تهران به روش خوشهای چند مرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه استفاده شد. جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در دو عامل مردانگی و زنانگی بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده برازش ضعیف مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط بم بود، در حالی که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در 30 گویه بیانگر سه عامل مردانگی، زنانگی و خنثی با تغییراتی در برخی از گویه های اصلی بود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که نه تنها برخی از صفات زنانگی و مردانگی تحت تأثیر فرهنگ و ارزشهای حاکم بر جامعه ایرانی تغییر کرده است، بلکه اهمیت صفات مردانه یا زنانه نیز تحت تأثیر فرهنگ حاکم بر جامعه است.
خلاصه ماشینی:
"از آنجا که BSRI، به ویژه فرم کوتاه آن، هنوز هم به عنوان مقیاس ویژگیهای شخصیتی بیانگر و ابزاری مرتبط با جنسیت وسیعا مورد استفاده قرار میگیرد و تا کنون در ایران مقیاسی کوتاه و علمی جهت تعیین نقش جنسیتی در جمعیت بزرگسال ساخته و هنجاریابی نشده است، مسئله اصلی این پژوهش -Spence -Helmreich -gender role -Woodhill & Samuels -Erikson -female or male - feminine or masculine - Colley -Choi & Fuqua -femininity -masculinity بررسی خصوصیات روانسنجی عاملهای مردانگی و زنانگی مقیاس نقش جنسی بم فرم کوتاه در جامعه ایرانی میباشد.
با توجه به جدول 3 نتایج مربوط به بار عاملی در گویه های مربوط به سه عامل به دست آمده نشان داد که در کل آزمودنیهای پژوهش 11 گویه تحت عنوان باعاطفه، دلسوز، توجه به نیازهای دیگران، غمخوار، مشتاق به تسکین حساسات جریحهدار شده دیگران، گرم و صمیمی، سازگار، خوش قلب و باملاحظه، علاقهمند به بچه، مردمدار و قراردادی و پای بند به سنت روی عامل 1، 11 گویه تحت عنوان پایبند به عقاید و باورهای خود، باوجدان و وظیفه شناس، مستقل، باجرأت، قابل اعتماد، شخصیت باثبات و قوی، فهمیده، شخصیت نافذ، دارای قابلیتهای رهبری، تمایل به ریسک و گرایش به موضعگیری قاطع روی عامل 2 و 8 گویه تحت عنوان دمدمی مزاج، حسود، راستگو، رازدار، سلطه گر، مغرور و خودپسند، پرخاشگر و ملایم روی عامل 3 قوی ترین بارها را داشتند که این عوامل به ترتیب تحت عنوان زنانگی، مردانگی و خنثی نامگذاری شدند (در نامگذاری عوامل از مقیاس بم استفاده شد)."