خلاصة:
زمینه: آموزش مبتنی بر وب، یکی از فن آوری های نوین آموزشی است که با کاربرد رویکردهای اکتساب دانش مبتنی بر سازنده گرایی و عینیت گرایی و با بهره گیری از رایانه و اینترنت، می تواند محیطی مناسب را برای آموزش ایجاد کند. از آنجایی که کودکان بانیازهای ویژه عموما نسبت به کودکان عادی، دارای محدودیت هایی در یادگیری می باشند به نظر می رسد آموزش مبتنی بر وب بتواند نقش مهمی در جبران محدودیت های یادگیری این کودکان ایفا نماید. مقاله ی حاضر با مرور پژوهش های مربوط به حوزه ی آموزش مبتنی بر وب، سعی نموده است تا مبانی نظری و مفروضه ها، دستورالعمل ها و گام های طراحی و ارزیابی، نمونه ای از مدل های آموزشی، اثربخشی، مزایا و معایب آموزش مبتنی بر وب برای دانش آموزان بانیازهای ویژه را معرفی نماید.
نتیجه گیری: نتایج گویای آن است که آموزش مبتنی بر وب با ارائه ی محتوای جذاب، درگیرنمودن یادگیرنده در فرایند یاددهی- یادگیری و نیز فراهم نمودن آموزش از راه دور، امکان یادگیری را در هر زمینه، در هر زمان و در هر مکان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه فراهم می-آورد. البته با توجه به مشکلاتی که درباره ی آموزش از راه دور وجود دارد نیاز است تا عناصر برنامه های آموزشی مبتنی بر وب برای دانش-آموزان با نیازهای ویژه با در نظر گرفتن این مشکلات، طراحی یا بهبود یابند.
Background: Web based training is one of the new instructional technologies that could have created a suitable environment for instruction-with regarding acquisition knowledge approaches of constructivism and objectivism and by applying computer and web. Since students with special needs have some limitations in learning، rather than normal ones، it seems that web based instruction have an important role in compensation of this learning limitations. With reviewing of related studies of web based instruction field، current article attempt to introduce theoretical bases and information، guidelines and steps of planning and evaluation، an example of instructional model، effectiveness، privileges and defections upon web based instruction for students with special needs.
Conclusions: Results indicate that web based instruction enable probability of learning for students with special needs in any field، any time and any place by providing attractive contents. Regarding to the problems about distance instruction، it needs to plan and improve elements of web based instruction programs for special needs students by attention to these problems.