خلاصة:
در حال حاضر رقابت¬پذیری برند از آن دسته مباحثی است که طی سال¬های اخیر به شدت مورد توجه پژوهشگران و محققان اقتصادی قرار گرفته و از آن به عنوان وسیله¬ای برای دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار یاد می¬شود. در دنیای امروز، گسترش بازار صنایع غذایی از یک سو و افزایش رقابت¬پذیری بین شرکت¬ها و توقع مشتریان از سوی دیگر، شرکت¬های غذایی را ترغیب کرده تا به ایجاد یک برند قوی در بازارهای رقابتی امروز مبادرت ورزند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تاثیر تمایز و عملکرد برند بر رقابت¬پذیری برند از طریق نقش میانجی فرصت¬طلبی فناورانه در میان شرکت¬های صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است. ابزار گرد¬آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که برای روایی آن از روایی صوری و همچنین برای پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری ¬داده¬ها، از نوع توصیفی- پیمایشی می¬باشد. از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی فرضیه¬ها و تایید مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می¬دهد، تمایز و عملکرد برند تاثیر مثبت معناداری بر رقابت¬پذیری برند دارد، این در حالی است که فرصت¬طلبی فناورانه در رابطه فوق نقش میانجی دارد.
ملخص الجهاز:
"پژوهش حاضر با هدف مطالعه و بررسی تأثیر تمایز و عملکرد برند بر رقابت - پذیری برند از طریق نقش میانجی فرصت طلبی فناورانه در میان شرکت های صادرکننده برتر محصولات صنایع غذایی انجام پذیرفته است .
بنابراین ، با توجه به اهمیت برندسازی و عملکرد برند در شرایط اقتصاد رقابتی امروز، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر تمایز و عملکرد برند بر رقابت پذیری برند با تبیین نقش فرصت طلبی فناورانه در شرکت های برتر صادرکننده صنایع غذایی می باشد.
در نتیجه ، هدف این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر تمایز برند و عملکرد برند بر رقابت پذیری برند با در نظر گرفتن نقش میانجی فرصت طلبی فناورانه در شرکت های فعال صادرکننده صنایع غذایی میباشد.
پینوشت ١- Ajitabh & Momaya ٢- Tan et al ٣- Chailan ٤- Ille & Chailan ٥- Liberali et al ٦- Soivell ٧- Wahyuni & Kee Ng ٨- US Council on Competitiveness ٩- Byun et al ١٠- Pena-Vinces et al ١١- Xiangming & Haimei ١٢- Lee et al ١٣- Hoeffler & Keller ١٤- O'Cass & Ngo ١٥- Hirvonen & Laukkanen ١٦- Chirani et al ١٧- Lucia-Palacios et al ١٨- Chen & Lien ١٩- Overby & Min ٢٠- Prasad et al ٢١- Lee & Grewal; Porter ٢٢- Srinivasan et al ٢٣- Bridson & Evans ٢٤- Romaniuk et al ٢٥- Stokburger-Sauer et al ٢٦- Subramanian et al ٢٧- Gupta et al ٢٨- Fornari et al ٢٩- Wong & Teoh ٣٠- Descriptive- Survey Research ٣١- Cross – Sectional ٣٢- Santos-Vijande ٣٣- Voola et al ٣٤- Hult et al; Ahmad & Sapry; Aaker & Joachimsthaler"