خلاصة:
نبود فضای اخلاقی در بانکها موجب کاهش کیفیت خدمات به مشتریان خواهد شد. با توجه به اهمیت رضایت مشتری در بانکها، در این تحقیق به بررسی میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی در بانک مسکن پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و شیوة گردآوری دادهها توصیفی و از نوع همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. برای سنجش نگرش کارکنان و میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی از پرسشنامههای استاندارد با مقیاس لیکرت با حداقل آلفای کرونباخ 60/0 استفاده شد. بر اساس جدول مورگان، با توجه به جامعة آماری 450نفری، 208 نفر نمونة آماری مدنظر بود که در نهایت 314 پرسشنامة کامل بهدست آمد. جامعة آماری کارکنان بانک مسکن استان تهران است. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS16 و AMOS22 تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد جو اخلاقی در رضایت شغلی تأثیر مثبت دارد و در تمایل به ترک خدمت تأثیر معکوس دارد. از طرفی، جو اخلاقی در فرسودگی شغلی تأثیر معناداری ندارد. همچنین، نتایج نشان داد رضایت شغلی بر فرسودگی تأثیر معکوس دارد و با افزایش رضایت شغلی فرسودگی شغلی کاهش مییابد. همچنین، تأثیر تمایل به ترک خدمت بر فرسودگی شغلی نیز تأیید میشود.
ملخص الجهاز:
با توجه به اهمیت رضایت مشتری در بانک ها، در این تحقیق به بررسی میزان تأثیرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر فرسودگی شغلی در بانک مسکن پرداخته شده است .
با توجه به اهمیت موضوع پژوهش و اینکه مدل مفهومی این تحقیق با درنظرگرفتن شرایط سازمانی بانک ها طراحی شده است و نتایج آن نیز میتواند در بانک های دیگر قابل استفاده باشد و همچنین خلأ پژوهشی در زمینۀ بررسی جو اخلاقی و رابطۀ آن با پیامدهای مهمی همچون تمایل به ترک خدمت ، رضایت شغلی، فرسودگی شغلی، هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط جو اخلاقی بر موارد ذکرشده است و درواقع این سؤال مطرح میشود که آیا جو اخلاقی سازمانی در پیامدهای مهم ذکرشده تأثیر دارد؟ مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق سازمان ها سیستم های اجتماعی هستند که رفتارهای کارکنان را از طریق مکانیسم های مختلفی هدایت میکنند.
و از دید پوکنرو و همکاران ٢ (٢٠٠٦) رضایت شغلی موجب انگیزش فرد و اجرای بهتر کارها و پیش فرضی برای به کارگیری بهتر کارکنان درنظر گرفته میشود و از متغیرهایی است که تمایل به ترک خدمت کارکنان ، سلامت ، عملکرد، اخلاقیات ، استرس ، و نگه داری کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهد ( Hajdukova 1.
بنابراین ، در یک بررسی کلی از نتایج این تحقیق میتوان بیان کرد: از دغدغه های اساسی سازمان ها افزایش رضایت شغلی و کاهش تمایل به ترک خدمت است .