خلاصة:
زمینه و هدف: هدف پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مکمل سازگار با مغز دانشآموزان کمتوجه و بیشفعال بود.
روش: رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (ترکیبی) از نوع روش اکتشافی است. در بخش کیفی از روش تحلیل اسنادی استفاده گردید. در بخش کمی از روش پیمایشی بهره گرفته شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اسناد، پایگاه های اطلاعاتی، خبرگان علوم عصبشناختی، برنامهریزی درسی و روانشناسان میشود. برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی دربرگیرنده کارشناسان آموزش، مشاوران و معلمان مقطع ابتدایی مشهد بود. در این بخش، نمونهگیری به روش خوشهای از نوع چندمرحلهای انجام شد. برای اعتباربخشی الگو از پرسشنامۀ محققساخته و مصاحبۀ نیمهساختاریافته که با 17 مصاحبه به اشباع رسید، استفاده شد. روایی و پایایی دادهها با بررسی اعضا، روایی محتوایی و آلفای کرانباخ تایید شد. اعتبارپذیری مصاحبهها با راهبرد کنترل دادههای مصاحبه با دادههای اسناد علمی معتبر انجام گرفت و ویژگیهای عناصر و مولفههای برنامه درسی مورد نظر شناسایی شد.
یافتهها: در اعتبارسنجی الگو، میزان توافق متخصصان، 93/ 79 درصد برآورد شد. بنابراین، ویژگیها و نیازهای مغزی این دانشآموزان باید در اولویت برنامۀ درسی مکمل قرار گیرد و روشهای آموزشی که فعالیت و تعامل بیشتری میخواهد، محدودیتهای زمانی حذف، حجم واحدهای درسی، تکالیف و ارزیابیها کاسته و در قالبهایی متنوع و جذاب ارایه شوند.
نتیجهگیری: برای کاهش مشکلات دانشآموزان کمتوجه و بیشفعال توجه خاص برنامهریزان درسی به نقش عناصر برنامۀ درسی مکمل مبتنی بر مغز الزامی است. بر اساس نتایج سازماندهی اهداف و محتوا برای دانشآموزان مورد نظر دستخوش تغییراتی خواهد شد، تاکید بیشتری بر برخی از اهداف صورت گیرد و بر محتوای مهارتآموزی، تکالیف و ارزیابیها در قالبهایی جذاب و متنوع مانند نرمافزارها تاکید شود.
Background and purpose: This study aimed to design and validate a complementary curriculum model compatible with inattentive and inactive studentschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) brains.
Method: The approach of the present study is a combination of experimental methods. In the qualitative part, the documentary analysis method used and in the quantitative part, the survey method used. The qualitative sectionchr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) s statistical population includes document, databases, brain science experts, curriculum planner, and psychologists. In the qualitative part, sample selection was a purposeful sampling method. In a small part, including education experts, counsellors and primary school teachers of Mashhad and sampling did use a multi-stage cluster sampling method. Model validation does use a researcher-made questionnaire and a semi-structured interview with 17 interviews: the datachr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) s validity and reliability confirmed by member review, content validity and Cronbachchr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) s alpha. The interviewschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) validity done to control the interview data with valid scientific documents and the characteristics of the elements and components of the desired curriculum identified.
Results: In model validation, the rate of expert agreement estimated to be 79. 93%. Therefore, these studentschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) characteristics and brains need to prioritize the supplementary curriculum and teaching methods that require more activity and interaction, time constraints, elimination of course units, assignments, and assessments presented in various attractive formats.
Conclusion: Curriculum plannerschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) attention to brain-based complementary curriculum elements can reduce the inattentive and hyperactive studentschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) problems. Based on the results of organizing studentschr (chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39'))) 39chr (chr (chr ('39') 39chr ('39')) 39chr (chr ('39') 39chr ('39')))) goals and content in question, more emphasis placed on some goals, and the content of skills training, assignments and assessments emphasized in attractive and varied software formats.