خلاصة:
پرستاران، به عنوان بزرگترین منبع نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان، جایگاه ویژهای در امور درمانی دارند و عملکرد آنان فعالیتی اثربخش با مراقبت مستقیم بیمار تعریف میشود. بنابراین، هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش ارزشهای سازمانی و رضایت از ارتباطات با میانجیگری مالکیت روانشناختی بر عملکرد شغلی پرستاران بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و با توجه به نحوة گردآوری دادهها توصیفیـ همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعة آماری تحقیق حاضر همة پرستاران بیمارستان سیدالشهدا(ع) شهر ارومیه به تعداد 265 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 155 نفر به عنوان نمونة آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و پس از محاسبة روایی و پایایی ابزارها تجزیهوتحلیل توصیفی و استنباطی دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS22 و PLS3 انجام گرفت. نتیجة تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد ارزشهای سازمانی و رضایت از ارتباطات بر مالکیت روانشناختی تأثیر مثبت و معنادار و ارزشهای سازمانی و رضایت از ارتباطات با میانجیگری مالکیت بر عملکرد شغلی پرستاران تأثیر مثبت و معنادار دارند.
As the largest source of human resource in the health sector, nurses have a special position in the medical arena, and the effectiveness of their performance is defined through their direct caretaking of the patients. Therefore, the purpose of the study at hand was to explore the role of organizational values and communication satisfaction through the mediating role of psychological ownership in nurses’ professional performance. This study was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection and analysis method (using structural equation modeling). The statistical population involved all the 265 nurses at Sayyid al-Shuhada (a) hospital in Urmia city. Using Krejcie and Morgan table, the sample size was determined to be 155. The participants were then selected through relative stratified random sampling method. In order to collect data, questionnaires were used. After confirmation of the reliability and validity of the instruments, the descriptive and inferential analyses of the data were carried out using SPSS 22 and PLS3 software packages. The results of data analysis showed that organizational values and communication satisfaction have significant, positive effects on psychological ownership, and organizational values and communication values have positive, significant effects on nurses’ job performance through the mediating role of psychological ownership.
ملخص الجهاز:
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر واکاوي نقش ارزش هاي سازماني و رضايت از ارتباطات با ميانجيگري مالکيت روانشناختي بر عملکرد شغلي پرستاران بود.
بررسي برخي مطالعات انجـام شـده دربـارة متغيرهـاي پژوهش نشان ميدهد تحقيقي در رابطه با تأثير هم زمان متغيرهـاي ارزش هـاي سـازماني و رضايت از ارتباطات و مالکيت روانشناختي بر عملکرد شغلي انجام نشـده اسـت و هـدف تحقيق حاضر پر کردن اين شکاف تحقيقاتي است .
بـا توجـه بـه آنچـه بيـان شـد الگـوي مفهومي و نظري ارتباط بين ارزش هاي سازماني و رضايت از ارتباطـات بـا نقـش ميـانجي مالکيت روانشناختي مطابق با نمودار ١ مي باشد و قـبلا در هـيچ تحقيقـي مطـرح نشـده و منحصر به پژوهش حاضر است .
٣. ارزش هاي سازماني و رضايت از ارتباطات با ميـانجيگري مالکيـت روانشـناختي بـر عملکرد شغلي تأثير دارد.
در رابطه بـا فرضيۀ اول نتايج تحقيق نشان داد ارزش هاي سازماني و رضايت از ارتباطـات بـر مالکيـت روانشناختي پرستاران اثر مستقيم و مثبت و معنادار دارد.
يافته هاي پژوهش در ارتباط با فرضيۀ دوم نشـان داد ارزش هـاي سـازماني، رضـايت از ارتباطات ، و مالکيت روانشناختي بر عملکرد شغلي تأثير مستقيم و مثبت و معنادار دارد.
در مورد تأثير رضايت از ارتباطـات بـر عملکـرد شغلي، تحقيق اکبربگلو و بايرامي (١٣٨٩) همسو با اين فرضيه است و يافته هاي آنان نشـان داد رابطۀ قوي بين رضايت از ارتباطات و عملکرد شـغلي و رضـايت شـغلي وجـود دارد.
“The effect of organizational culture and communication skills on job performance (Case study: nurses of Zahedan Social Security Hospital)”, Master Thesis in Public Management, Human Resources, Zahedan: Sistan and Baluchestan University.