خلاصة:
پس از تشخیص کاهش شنوایی،کودک خدمات دیگر توانبخشی شامل شنیدافزار2،تربیت شنیداری، زبانآموزی و مدیریت آموزشی را دریافت میکند.در این مقاله،برنامهی آموزش فردی و طرح مداخله3در کودکان دارای کاهش شنوایی عمیق مورد بحث قرار میگیرد.
ملخص الجهاز:
"این برنامه شامل موارد زیر است: توصیف سطح جاری عملکردی و آموزشی کودک، بیان هدفهای سالانه و هدفهای آموزشی کوتاه مدت(مثلا،برشمردن ساختارهای زبان که باید به خوبی یاد گرفته شوند)، توصیه در مورد پشتیبانی با خدمات آموزش ویژه(با نشاندادن چگونگی و مقدار حمایت فراهمشده)، مدت مورد انتظار این خدمات، معیارهای هدف و روشهای ارزیابی، ارزیابی سالانهی پیشرفت صورتگرفته براساس برنامهی آموزش فردی.
جدول 1:مثالی از بخشی از برنامهی آموزش فردی (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح خدماترسانی مختص به هر خانواده درحالیکه برنامهی آموزش فردی برای کودکان بالای 3 سال طراحی شده،طرح خدماترسانی مختص هر خانواده (7IFSP) برای کودکان زیر این سن طراحی شده است.
طرح خدماترسانی مختص هر خانواده در برگیرندهی موارد زیر است: توصیف سطح موجود در رشد اندامی،شناختی، هیجانی،اجتماعی و ارتباطی براساس هدفهای آزمون، مرور امکانات و اولویتهای خانواده و نگرانی آنها دربارهی وضعیت کودک، هدفها و مقاصد در نظر گرفتهشده برای کودک و خانودادهاش، چگونگی پیادهکردن خدمات و روشها برای رسیدن به نتایج هدفگذاری شده از جمله زمان آغاز و پایان و مقدار فاصله زمانی خدماترسانی، بیان معیارهای مورد استفاده برای دستیابی به هدف- ها و مقاصد.
در نوپاها و خردسالان طرح خدماترسانی مختص هر خانواده باید شامل روشهای شناسایی کودکان دارای آسیب شنوایی(براساس معیارهای خطر و روشهای غربالگری شنوایی)،تعیین مقدار کاهش شنوایی،ارجاع مناسب برای خدمات پزشکی و دیگر خدمات توانبخشی شنیداری همچون تربیت شنیداری،نیاز به سمعک و دیگر شنیدافزارها باشد.
برای مثال،پژوهش نشان داده است احتمال بیشتری دارد کودکان آموزش دیه با برنامهی شفاهی در مقایسه با برنامههای ارتباط همزمان53از فهمپذیری63گفتار بهتری برخوردار باشند و احتمال کمتری میرود که درکپذیری گفتارشان در طول زمان بدتر شود73."