ملخص الجهاز:
"بنابراین،اگر یک کودک به شیوهای رفتار کند که موجب تنفر دیگران از او شود یا او را طرد کنند،آیا نباید تصور کنیم که این رفتارها غیرعمدی و خارج از کنترل او هستند؟چه دلیلی دارد که کودک بخواهد به عمد یکی از نیازهای اولیهی خود(نیاز به محبوبیت و پذیرفتهشدن از سوی دیگران)را زیر پا بگذارد.
علت دیگری که راهکار«کالبدشکافی مهارت اجتماعی»را تا این حد مؤثر میسازد آن است که در این روش،کودک بهطور واضح رابطهی علت و معلولی بین رفتار اجتماعی خود و واکنشها و پاسخهای دیگران را میبیند و درک میکند.
بر این اساس تعریف کاربردی«کالبدشکافی مهارت اجتماعی»عبارت است از:"بررسی و تحلیل یک خطای اجتماعی برای تعیین علت خطا،میزان آسیبی که رخ داده، و جهت آگاهییافتن از عامل(یا عوامل)سببی برای پیشگیری از تکرار مجدد آنها در آینده.
باید کمی خمیردندان روی مسواک جیم میگذاشتم و بعد تیوپ آن را به چیپ پس میدادم!" لوی:"آفرین،تام،حالا فهمیدی!درس اجتماعی امروز ما،نباید قرض بگیری یا نباید قرض بدهی نیست.
من میدانم که حرف نادرستی زدهام که او را ناراحت کرده،اما نمیدانم که آن حرف چیست؟آیا میتوانیم این تماس تلفنی را باهم کالبدشکافی کنیم؟" به خاطر داشته باشید که«کالبدشکافی»عبارت است از: یک راهبرد حمایتی،سازمانیافته و سازنده برای پرورش تواناییهای اجتماعی، یک روش حل مسأله، یک فرصت برای کودک جهت مشارکت فعالانه در این فرایند، یک راهبرد قابل هدایت توسط تمام افراد بزرگسال دارای اهمیت در محیط زندگی کودک(آموزگار، والدین،رانندهی سرویس مدرسه)، یک راهبرد قابل اجرا در فضایی خودمانی،واقع گرایانه و عادی و دارای بیشترین تأثیر هنگامی که بلافاصله پس از بروز خطای اجتماعی اجرا شود."