خلاصة:
گفتار نشانهای1روشی است که جهت تکمیل گفتارخوانی ابداع شده است.گفتار نشانهای به افراد ناشنوا امکان میدهد از طریق حس بینایی به زبان گفتاری دسترسی داشته باشند.چون این روش نظام سادهای مبتنی بر اصوات است که شامل بهرهگیری از الگوهای لبی در گفتار طبیعی و یکسری حرکات تکمیلی دست است،به کودک ناشنوان کمک میکند تا زبان گفتاری را بطور کامل درک کند و همه اصوات گفتاری را به همان وضوحی ببیند که فرد شنوا میتواند بشنود.در این مقاله ضمن توضیح پیرامون این روش تأثیر آن بر کودک دارای افت شنوایی و وضعیت موجود در کشورهای دیگر ذکر میشود.
ملخص الجهاز:
"چون این روش نظام سادهای مبتنی بر اصوات است که شامل بهرهگیری از الگوهای لبی در گفتار طبیعی و یکسری حرکات تکمیلی دست است،به کودک ناشنوان کمک میکند تا زبان گفتاری را بطور کامل درک کند و همه اصوات گفتاری را به همان وضوحی ببیند که فرد شنوا میتواند بشنود.
برای افراد کمشنوا درک گفتار از راه بینایی مهمترین راه است و افراد دارای افت شنوایی که آموزشهای شفاهی دیدهاند، عموما بر لبخوانی یعنی اطلاعات قابل رویت چهره و لبها تکیه دارند.
همانطور که بریل سبب میشود گفتار نوشته شده 2lاز راه لامسه در دسترس کودکان نابینا قرار گیرد،گفتار نشانهای هم به افراد ناشنوا امکان میدهد از راه حس بینایی به زبان گفتاری دسترسی داشته باشند.
اهمیت گفتار نشانهای برای افراد دارای افت شنوایی گرچه پیشتر درک گفتار را تقریبا بهطور کامل محدود به استفاده از شنوایی میدانستند اما برخی پژوهشها از جمله بررسی مک گورک3و مک دونالد4(6791)نشان داد این تصور درست نیست،زیرا بینایی نه تنها به درک گفتار کمک میکند،بلکه حتی خود میتواند چگونگی درک گفتار را تغییر دهد بدون آنکه فرد قادر به خنثی کردن اثر آن باشد(تورز5و همکاران،6002).
گفتار نشانهای و توانایی خواندن و نوشتن کودکان دارای شنوایی بهنجار از بدو تولد آموختن زبان مادری خود را آغاز میکنند و در سنین پیش دبستانی در بیشتر اصول پایهای آن مهارت کامل می یابند.
از همان سال گفتار نشانهای در آن مرکز برای کودکان دارای افت شنوایی مورد استفاده قرار گرفت و نخستین نتایج آن در 8891 به 1lچاپ رسید(تورز12و همکاران،6002)."