خلاصة:
شکلدهی گروههای ویژهی تربیتشنوایی با جلسههای منظم روزانه مطلوب است،هرچند تمرین گوش دادن کودک به این جلسهها محدود نمیشود.به جای آن،تجربهی شنوایی باید در سراسر روز به عنوان، بخشی از آموزش کلاسی و ارتباط کلامی تدارک دیده شود.به علاوه درمانگر باید توازن مناسبی بین آموزش دیداری/شنیداری(برای ارائهی مفاهیم تازه و گنجینهی واژگان)و تمرین شنیداری(برای رشد تواناییهای گوشدادن کودک)فراهم کند.سرانجام،کارآمدی تربیتشنوایی میتواند با حفظ محیطی انعطافپذیر،خلاق و همکارانه افزایش یابد.برای رسیدن به بیشترین موفقیت و بنابراین به دستآوردن بیشترین دلخوشی از رشد شنیداری(برای درمانگر و کودک)مهم است نیازها،علائق،تواناییها و محدودیتهای کودک را هنگام برقراری ارتباط به یاد داشته باشید
ملخص الجهاز:
"برای رسیدن به بیشترین موفقیت و بنابراین به دستآوردن بیشترین دلخوشی از رشد شنیداری(برای درمانگر و کودک)مهم است نیازها،علائق،تواناییها و محدودیتهای کودک را هنگام برقراری ارتباط به یاد داشته باشید 1lتربیتشنوایی فردی یا گروهی بیشتر برنامههای توانبخشی شنوایی موفق حول مفهوم تماس نزدیک شخصی بین درمانگر و کودک دارای آسیب شنوایی سازمان یافتهاند.
بیشتر آموزگاران این روش را ترجیح میدهند چون به آنها اجازه میدهد برای مدت زمانی طولانیمدت به کودک توجه کنند و بدون نگرانی از قطعشدنهای ناشی از برنامهی کلاسی یا توسط کودکان دیگر برای حل مشکل خاص شنیدن هر اندازه لازم باشد وقت صرف کنند.
از سوی دیگر اگر گروهبندی به عنوان راهبرد انتخاب شود،آموزگار ممکن است مایل باشد نظر کارشناس تربیتشنوایی را تنها با گروه(نوع) خاصی از کودکان کامل کند.
برای مثال،اگر والدی بخواهد برای نخستینبار به کودک دارای آسیب شنواییاش توضیح دهد چگونه تخم کدو حلوایی را بکارد احتمالا باید اینکار را از راه ارتباط دیداری/شنیداری انجام دهد،بنابراین کودک میتواند بهترین فرصت را برای درک آموزشهای پیچیده و واژگان تازه داشته باشد.
در حقیقت،اگر دهانتان را بپوشانید و مواد را مجزا از سرنخهای دیداری گفتار که بهطور طبیعی همراه آن است،ارائه کنید اغلب جلبتوجه کودک دارای آسیب 1lشنوایی به سمت ویژگیهای صوتی واژهها یا عبارتها آسانتر خواهد بود و البته اگر کودک مایل به بهبود ارتباط تلفنی باشد باید درک صرفا شنیداری را تمرین کند.
آنهایی که از روش چندحسی پشتیبانی میکنند بر این باورند که به کودک باید اجازه داد تا پردازش دوحسی(بینایی و شنوایی)را برای برقراری ارتباط(با استفاده از هرآنچه اطلاعات گفتاری که در هر حس موجود است)رشد دهد."