خلاصة:
افراد دارای اختلالات شدید زبانی و گفتاری قادر به استفاده از ارتباط کلامی در موقعیتهای مختلف نیستند،از طرفی هدف آسیبشناس گفتار و زبان،ایجاد توانایی برقراری ارتباط در فرد مراجعهکننده است.بنابراین در این افراد از روشهای ارتباطی جایگزین و مکمل(گفتاری)بهطور موقت یا دائمی جهت ایجاد ارتباط مؤثر،سریع و دقیق استفاده میشود.همچنین راهکارهای ارتباط جایگزین و مکمل میتوانند موجب رشد تواناییهای زبانی و افزایش گفتار شوند.
سامانههای ارتباط جایگزین و مکمل به دو دستهی بدون کمکافزار و با استفاده از کمکافزار(ازجمله وسایل ارتباطی الکترونیکی و نظام ارتباطی دستی)تقسیم میشوند.مهارتهای زبانی،درکی،حرکتی، بینایی،شنوایی و...نقش مهمی در طراحی و استفاده از ارتباط جایگزین و مکمل ایفا میکنند.تصمیم برای اجرای ارتباط جایگزین و مکمل به ارزیابی جامع گفتار و زبان و دورههایی از درمان آزمایشی و ارزیابی دوباره نیاز دارد،که توسط آسیبشناس گفتار و زبان و با مدیریت وی برای استفاده از اطلاعات سایر متخصصان انجام میشود.
ملخص الجهاز:
"روشهای ارتباطی جایگزین و مکمل(گفتاری) لیلا فیاضی بارجینی/کارشناس گفتاردرمانی/مرکز آموزشی باغچهبان شماره یکچکیده افراد دارای اختلالات شدید زبانی و گفتاری قادر به استفاده از ارتباط کلامی در موقعیتهای مختلف نیستند،از طرفی هدف آسیبشناس گفتار و زبان،ایجاد توانایی برقراری ارتباط در فرد مراجعهکننده است.
اگرچه نمادهای معناوا در ظاهر انتزاعیترند اما به نظر میرسد به سادگی یاد گرفته میشوند،به علاوه از آنجایی که کلمهی مربوط به هر نماد زیر آن نوشته شده است کودکان دچار ناتوانی، خواندن را یاد میگیرند و افراد ناآشنا به این نظام میتوانند برای ارتباط با کاربر ارتباط مکمل یا جایگزین ازاین لغات چاپشده استفاده کنند.
2-نظامهای همراه با کمکافزار13 این نظامها به دو دسته تقسیم میشوند:الف-نظامهای تکنیک پایین یا نظام ارتباط دستی23: نظامهای غیرالکترونیک:بدون برونداد صوتی یا برونداد دیگر که یک یا ترکیبی از مجموعه نمادها روی آنها قرار دارد و فرد مقابل کلمات انتخابشده به وسیلهی کاربر ارتباط جایگزین و مکمل را میخواند و شامل: تصاویر غیر الکترونیک،کتابهای ارتباطی،تختههای ارتباطی،کیفهای بغلی،تختههای ارتباطی کوچک که به مچ یا کمربند بسته و حمل میشوند،نظامنگاه خیره33 و...
اما وقتی فرد این مهارتها را دارد و از نظام پایهای ارتباط جایگزین و مکمل استفاده میکند، آموزش جهت پیشرفت مهارتهای ضروری موردنیاز برای نظامهای پیشرفتهتر ارتباط جایگزین و مکمل ادامه پیدا میکند تا دسترسی به کلمات بیشتر و ارتباط بهتر فراهم شود.
زبان،گفتار و ارتباط جایگزین و مکمل چگونه بهم مربوط میشوند؟ دو مسیر اصلی برای ایجاد و قابلیت استفاده از نظام جانشین ارتباطی وجود دارد یکی برمبنای درک گفتار و دیگری ایجاد یک نظام نمادی و معنایی مستقل به 2lوسیله شکلهای ارتباطی دیگر است(ساتلون و اتال 00002)15."