خلاصة:
در این مقاله سعیشده نکات کلیدی و مفید آموزشی برای آموزگاران این گروه از دانشآموزان یادآوری شود.مشکل دانشآموز ابعاد بسیار گسترده و مختلفی میتواند داشته باشد:مشکل کام،کام و لب،وضعیت خاص لایههای سقف دهان،شکاف بزاقی زیرمخاطی یا یکطرفه و دوطرفهبودن شکاف لب و کام و غیره.میزان و حد ترمیم با جراحی،ضرورت پیگیری کار جراحی،علائم آسیب شنوایی و کارهای دندانپزشکی یکبعد کمک میباشد و مشکل و شناخت روابط اجتماعی،رفتار افراد عادی با اینگونه کودکان،علت غیبت و سرخوردگی آنان و کمک به بهبود نحوهی برخورد و رفتار متقابل،لزوم پرهیز معلمان از موضعگیریهای تعصبآمیز(که گاه ناخودآگاه است)بعد دیگری است که آگاهی وسیع و دقیق معلم را برای بهترین نوع برخورد و کمک به این دانشآموزان ایجاب میکند
ملخص الجهاز:
"میزان و حد ترمیم با جراحی،ضرورت پیگیری کار جراحی،علائم آسیب شنوایی و کارهای دندانپزشکی یکبعد کمک میباشد و مشکل و شناخت روابط اجتماعی،رفتار افراد عادی با اینگونه کودکان،علت غیبت و سرخوردگی آنان و کمک به بهبود نحوهی برخورد و رفتار متقابل،لزوم پرهیز معلمان از موضعگیریهای تعصبآمیز(که گاه ناخودآگاه است)بعد دیگری است که آگاهی وسیع و دقیق معلم را برای بهترین نوع برخورد و کمک به این دانشآموزان ایجاب میکند 1lآگاهی و پیشنهادهای خاص به آموزگاران چندین سال است که برای جوابگویی به نیازهای کودکان دارای شکاف کام رویکردی گروهی به کار گرفته شده است.
به علاوه بعضی از کودکان دارای شکاف کام ممکن است در رابطه با گروه همسال و آموزگاران خود با مشکلات تبعیضآمیز روبرو شوند(مک ویلیامز، موریس،و شلتن،0991)3.
علیرغم این مشکلات، یافتن پیشنهادهای ویژه برای آموزگاران دانشآموزان دارای شکاف کام در ادبیات،مشکل است.
هدف این مقاله درک بهتر مسائل رویاروی دانش- آموزان دارای شکاف کام توسط آموزگاران و ارائهی تعدادی پیشنهادهایی ویژه برای کار بااین دانشآموزان 1lاست.
پیشنهادهای ارائهشده مبنی براساس مرور بر ادبیاتی است که مشکلات تحصیلی،اجتماعی و ارتباطی رویاروی افراد دارای شکاف کام و بحثهای با اعضای گروه حامی والدین این کودکان است.
آمادگی برای کمک به دانشآموز دارای شکاف کام در امتحان تجدیدی روند جراحی ضمیمه،کارهای دندانپزشکی گسترده،مشکلات فزایندهی گوش و انواعی از سایر کسالتها همگی مانع حضور مرتب کودک در کلاس درس میشود.
والدین نیز ممکن است از کودکان دارای نابهنجاری جمجمهای-چهرهای انتظارات کمتری داشته باشند که این امر منجر به تحصیلات پایینتر میشود(ریچمن و الیاسن،2891)."