Abstract:
اگرچه در دهة گذشته، تحقیق در زمینة رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزههای مختلف، به طور چشمگیری گسترش یافته است، دربارة رفتارهای شهروندی سازمانی در حوزة سیستمهای اطلاعاتی شناخت اندکی وجود دارد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی سازمانی بر موفقیت سیستمهای اطلاعاتی سازمان است. مدل تحقیق شامل روابط میان سازههای رفتارهای شهروندی سازمانی، یعنی نوعدوستی، وظیفهشناسی، ادب، حسن شهروندی و جوانمردی، و متغیرهای موفقیت سیستمهای اطلاعاتی از جمله کیفیت اطلاعات، بازده کاری و نوآوری در فناوری اطلاعات پیشنهاد شد. ابزار این پژوهش پرسشنامه است. جامعة آماری تحقیق حاضر کلیة سازمانهای تولیدی و خدماتی است که سیستمهای اطلاعاتی در پیشبرد اهداف سازمان بهکار میگیرند. نمونهای به روش نمونهگیری دردسترس در دو مرحله انتخاب شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ و از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی/ همبستگی است. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر انجام گرفت. ابتدا، مدل اندازهگیری بررسی شد. سپس، مدل مفهومی تحقیق در جامعة آماری برازش شد. طبق نتایج تحلیل مسیر در مدل تحقیق، تمامی روابط تأیید شد، بجز تأثیر نوعدوستی و ادب بر بازده سیستم که معنادار تشخیص داده نشد. در نهایت، مدل نهایی تحقیق طراحی شد و پیشنهادهایی بر مبنای نتایج تحقیق مطرح شد.
Machine summary:
مـدل تحقیـق روابـط ابعـاد رفتارهـای شـهروندی سـازمانی، یعنـی نوع دوستی، وظیفه شناسی، ادب ، حسن شهروندی و جوانمردی، و متغیرهای موفقیت سیستم های اطلاعـاتی از جملـه کیفیـت اطلاعـات ، بازده کاری و نوآوری در فناوری اطلاعات را نشان میدهد.
et al)، نگـرش ، ادراک و طبـع شخصـی (١٩٩٧ ,MacKenzie &Podsakoff )، و کیفیـت خدمات در بازاریابی (٢٠٠٢ ,Menguc &Bell ;٢٠٠٣ ,Suh &Yoon ) متمرکز بوده است ، درحالیکـه دربارة آثار رفتار شهروندی سازمانی در حوزة سیستم های اطلاعاتی شناخت اندکی وجود دارد.
بنابراین ، این تحقیق به دنبال پاسخ به این سـؤال اسـت کـه آیـا رفتار شهروندی سازمانی کارکنان بر عملکرد موفق سیستم های اطلاعاتی تأثیر دارد؟ چارچوب نظری متغیرهای موفقیت سیستم های اطلاعاتی سیستم اطلاعاتی، معمولا، سیستم نرم افزاری یکپارچه ای است که به طور جـامع و کلـی، نیازهـای پردازش اطلاعات را برای اهداف مختلف در شرکت مرتفع میکند و مـدیران و کارمنـدان را قـادر میکند داده ها و اطلاعات را در حوزه های مختلف وظیفه ای به طور کارا و اثربخش ، مدیریت کننـد (٢٠٠٦ ,Shih).
رفتارهای شهروندی سـازمانی کـه از پـنج بعـد نـوع دوسـتی، وظیفـه شناسـی، ادب ، حسـن شهروندی و جوانمردی تشکیل شده است و بر کیفیت اطلاعات ، بازده کاری و ایجـاد نـوآوری در سیستم های اطلاعاتی تأثیر میگذارد و به دنبال آن ، به طور مثبت بر موفقیت سیستم اطلاعاتی مؤثر است .
به طور کل ، نتایج نشان میدهد رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنـان بـر متغیرهـای موفقیـت سیستم های اطلاعاتی در حوزة فناوری اطلاعات تأثیر دارد.
"Organizational citizenship behavior & service quality".