Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر مدلسازی ویدئویی برآموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اتیسم1 انجام گرفت. روش: طرح پژوهش از نوع تک آزمودنی به صورت چند خط پایهای با استفاده از افراد مختلف میباشد که با هفت آزمودنی مبتلا به اتیسم که به روش نمونهگیری در دسترس از یکی از مدارس استثنایی شهر کرج با استفاده از آزمون کارز انتخاب شده بودند، اجرا گردید. در این پژوهش پس از نمایش فیلم ویدئویی طراحی شده به آزمودنیها، فیلم ثبت شده از جلسات آزمایشی با روش مشاهده و اندازهگیری زمان تاخیر در رفتار پیشگام شدن در یک موقعیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: با آموزش مدلسازی ویدئویی ، مهارت پیشگام شدن در موقعیت اجتماعی در هر هفت کودک بهبود یافت. علاوه براین، کودکان در تقلید تکالیف خود از تقلید کلامی کمتر از تقلید حرکتی استفاده کردند. همچنین پیشگام شدن در یک رفتار اجتماعی در پنج کودک با تغییر نوع بازی بالا رفت. نتیجهگیری: مدلسازی ویدئویی میتواند در جهت آموزش پیشگام شدن در موقعیتهای اجتماعی کودک اتیسم موثر باشد.
Objective: This research examines the effect of training social initiation to children with Autism utilizing a video modeling.
Method: Using a multiple baseline design (single case)، a video modeling procedure was implemented on seven autistic children who were selected using accessible sampling from a school in Karaj. In this study، after showing the produced film to subjects، the experimental sessions were filmed and the delayed time for social initiation was measured.
Results: The results indicated that the video modeling training enhanced the social initiation skills in all of children. In addition; they exhibited less vocal imitation than movement imitation in tasks. Social initiation in five children enhanced with changing the toy .These changes maintained after 3 weeks follow-up period.
Conclusion: Video modeling can be effective for social initiation in autistic children.