Abstract:
امروزه معنویت در محیط کاری باعث افزایش خلاقیت ، اعتماد، تعهد سازمانی ، بهبود نگرش های شـغلی کارکنـان ، کـاهش تـرک خدمت کارکنان و افزایش اخلاق و وجدان کاری می شود. رهبر معنوی، با ایجاد چشم انداز مشترک، باعث تقویت فرهنـگ یـادگیری و زمینه تسهیم دانش و توسعه شایستگی های کارکنان می شود، که با درک درست و عملکرد مناسب شرایط لازم را برای بهـره بـرداری از فرصت ها و توسعه سازمان فراهم می آورد. در واقع ، هدف از این پژوهش دست یابی به بهبـود و توسـعه سـازمانی از منظـر رهبـری معنوی و با نگاه به ارتقای قابلیت یادگیری سازمانی است . جامعه آماری پـژوهش کارکنـان یکـی از سـازمان هـای صـنعتی- دفـاعی است . روش پژوهش از نوع توصیفی است . برای آزمودن فرضیه ها، از آزمون همبسـتگی اسـپیرمن ، رگرسـیون و الگوسـازی معـادلات ساختاری استفاده شده است . تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسش نامه نشان داد که در سطح اطمینان ٩٩ درصد همبسـتگی مثبت و رابطه ای معنادار بین رهبری معنوی، قابلیت یادگیری سـازمانی و توسـعه سـازمانی وجـود دارد؛ یعنـی: ١- رابطـه رهبـری معنوی با قابلیت یادگیری سازمانی و توسعه سازمانی مثبت و معنیدار است ، که از ابعاد رهبری معنوی بعد «چشم انـداز» بیشـترین سهم را در پیش بینی تغییرات مربوط به قابلیت یادگیری سازمانی و توسعه سازمانی دارد. ٢- رابطه بین قابلیـت یـادگیری سـازمانی با توسعه سازمانی معنیدار است و در رابطه بین رهبری معنوی و توسعه سـازمانی نقـش میـانجی دارد. از ابعـاد قابلیـت یـادگیری سازمانی، بعد «محیط سازمانی برای یادگیری» بیشترین سهم را در پیش بینی تغییرات مربوط به توسـعه سـازمانی دارد. در نتیجـه ، سه فرضیه پژوهش تایید شد. بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که رهبری معنوی، با تقویت ظرفیت یادگیری سـازمانی، زمینـه را برای توسعه سازمان فراهم می آورد.
Machine summary:
هدف از این پژوهش تجزیه و تحلیل رابطه رهبـری معنـوی و توسـعه سـازمانی از طریـق ارتقای قابلیت یادگیری سازمانی در سازمان های صنعتی- دفاعی است ؛ به گونـه ای کـه زمینـه برای معرفی الگویی مناسب فراهم آید.
/ مبانی مفهومی تحقیق معنویت در محیط کار معنویت از مهم ترین طرح هایی است که در اواخر سدة بیستم و اوایل سدة بیست و یکـم برای پیوند ارزش های نوین و سنتی و معنادار کردن روابط سالم سازمانی مطرح شـده اسـت (٢٠٠٣ ,Howard)SpiritualitySpiritus(٢٠٠٣ ,Sudhirr &Shrivastava )با توجه به تعاریف مختلف از معنویت ، به طور کلی میتوان گفت که هیچ توافقی بر سـر ١معنویت در محیط کار از مفاهیمی جدید است که در سالیان اخیر در ادبیات مـدیریت و کسب وکار در غرب ظهور کرده است و حتی از آن با عنوان پارادایمی جدید نیز یاد میشود.
یکی از ایـن نظـام هـای اجتمـاعی کـه مفهوم توسعه در آن متبلور می شود سازمان است ؛ تبلور چنین مفهـومی پدیدآورنـدة توسـعه / ١پیشینه پژوهش طبق بررسی صورت گرفته ، تحقیقاتی در موضوع رابطـه بـین رهبـری معنـوی و قابلیـت یادگیری سازمانی وجود دارد؛ ولی دربارة رابطه این دو مقولـه بـا توسـعه سـازمانی تحقیقـی صورت نگرفته است .
/ جدول شمارة (٥): ضرایب رگرسیون ابعاد رهبری معنوی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)میزان تغییرات ، تأثیر و رابطه هر یـک از ابعـاد قابلیـت یـادگیری سـازمانی (بـه عنـوان متغیرهای مستقل ) با توسعه سازمانی (به عنوان متغیر وابسته ) به منظور بررسی فرضـیه دوم تحقیق در جدول شمارة (٦) ارائه شده است .