Abstract:
با توجه به نقش مهم شناخت واژگان در تسلط بر زبان، تسلط کامل نداشتن به لغات آکادمیک یکی از مشکلات اصلی فارغالتحصیلان دورة دبیرستان در ایران است. مشکل در درک مطلب و یادگیری متون دانشگاهی، و همچنین مشکلاتی که آنها در گذار از محاورة غیر رسمی به مباحث آکادمیک با آن مواجه میشوند تا حدودی بهعلت نداشتن دانش کافی دربارة لغات آکادمیک است. مطالعة حاضر با در نظر گرفتن این نکته که برای اکثر این دانشآموزان، کتاب درسی منبع اصلی یادگیری است، مطالعة حاضر در نظر دارد واژگان ارائه شده در کتابهای زبان انگلیسی دورة دبیرستان را با توجه به لغات آکادمیک بررسی کند. نرمافزار استفاده شده در این مطالعه «برنامة رینج» است. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کیفی نشان میدهد که در کتابهای مورد بررسی، تنها ۳۵ لغت در سالهای اول و دوم، ۷۸ لغت آکادمیک در سال سوم و در نهایت ۱۸۶ لغت در دوره پیشدانشگاهی میتوانند در یادگیری نقش ایفا کنند. از لحاظ درصد، این کتابها طی چهار سال تنها ۷۱. ۲۶ درصد از واژگان آکادمیک را دربرمیگیرند. این نشان میدهد که کتابهای مورد مطالعه از لحاظ واژگان آکادمیک مورد نیاز دانشآموزان و دانشجویان بسیار محدودند.
Machine summary:
"Purpose of the study Considering the great impact of textbooks as they are the basis of most teaching programs, this study investigates the academic vocabulary learning opportunities in ELT course books and aims to evaluate English language coursebooks used in Iranian high schools from the perspective of their vocabulary, and the Academic Word List (Coxhead, 2000) was chosen as the basis.
Bogaards and Laufer (2004) propose that for students who study English as a second or foreign language in senior high school, teaching material should be based on the Academic Word List rather that British national corpus.
● The Academic Word List (AWL) According to Coxhead and Byrd (2007) the Academic Word List (Coxhead, 2000) was made by considering the frequency and range of words across the university subject areas of Humanities, Science, Commerce and Law. It contains 570 word families that are not technical words of a particular field but are frequent and of wide range in a wide variety of academic texts across many disciplinary areas and covers essential vocabulary for students who are in high school and range of occurrence of words have on vocabulary learning (Laufer, 2003).
Given that for most of these students the school textbook is the primary source of learning material, the present study aims to compare the vocabulary input of English language coursebooks used in Iranian high schools against Academic Word List (Coxhead, 2000)."