Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی براساس سازنده گرایی است که مشتمل برمولفه های میزان توجه به مشارکت فعال دانش آموز، توجه به نقش تسهیل گری معلم، توجه به تعامل گروهی، توجه به ارزشیابی تکوینی، توجه به محیط فیزیکی یادگیری وتوجه به ارزشیابی به عنوان ابزاری جهت بهبود فرآیند یادگیری می شود. روش پژوهش مورد استفاده توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است که با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. واحد مورد تحلیل نیز صفحات کتاب های درسی (متن، پرسش ها، تمرین ها و تصاویر) است که در مجموع 3467 صفحه را در بر گرفته است. جامعه آماری، کلیه کتاب های پایه های دوره ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1388 ـ 1387 و نمونه آماری این پژوهش شامل 31 جلد و 7 عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیه های آسمانی، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی است. نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مولفه تعامل گروهی بیش از سایر مولفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مولفه های توجه به محیط فیزیکی یادگیری و توجه به ارزشیابی به عنوان ابزاری جهت بهبود فرآیندیادگیری است
Machine summary:
نتایج حاصل ازتجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که به مؤلفه تعامل گروهی بیش از سایر مؤلفهها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفههای توجه به محیط فیزیکی یادگیری و توجه به ارزشیابی به عنوان ابزاری جهت بهبود فرآیندیادگیری است.
بررسی تأثیر نظریه سازنده گرایی اجتماعی بر عملکرد دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی در درس علوم در شهر زاهدان عنوان تحقیق دیگری است که محققان آنها به این نتیجه دست یافتند که دانشآموزان دختر و پسر گروه آزمایش از گروه گواه عملکرد بالاتری نشان دادند (Heidarzadegan “etal, 2007) شیخ زاده و مهرمحمدی (1383) طی انجام پژوهشی با عنوان نرم افزار آموزش ریاضی ابتدایی بر اساس رویکرد سازنده گرایی و سنجش میزان اثربخشی آن و با استفاده از روش تحقیق نیمه تجربی با پس آزمون و پیش آزمون به نتایج زیر دست یافتند: میان آموزش با نرم افزار سازنده گرایی با فعالیتهای گروهی و میزان پاسخ دانشآموزان به سؤالات مراحل بالای حیطه شناختی تفاوت معناداری وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) یافتههای پژوهش بر اساس یافتههای به دست آمده از تحقیق، در مجموع 3467 صفحه از کتب دوره ابتدایی، به مؤلفه توجه به مشارکت فعال دانشآموز 15، توجه به نقش تسهیل گری معلم 14، توجه به تعامل گروهی26 مورد، توجه به ارزشیابی تکوینی1، توجه به محیط فیزیکی یادگیری0 وتوجه به ارزشیابی به عنوان ابزاری جهت بهبود فرآیند یادگیری0 مورد در کتابهای درسی مشاهده شده است.