Abstract:
از زمانی که بشر پا به عرصه وجود هستی نهاد، شوق به کمال هم با او متولد شد و بعضی از انسانها به جهت غفلت از تعالیم انبیاء کمال خود را در امور مادی جستجو میکردند و نتیجه این امر، سودجویی از یکدیگر شد. که قهرا بعضی ظالم و بعضی مظلوم گشته و سپس جدال بین این دو گروه آغاز شد و گاهی ظالمان خویش را به حق و مظلومان را بر باطل میپنداشتند. ولی تلاش بیوقفه و شبانهروزی این سفیران الهی، منجر به تربیت انسانهایی نمونه و والا در جهت ارتباط بشر با خدا و بسط عدالت شدهاست. یکی از این دستپروردگان، مولود کعبه و عصاره وجودی رسولخدا(ص)؛ امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) است که تمام زوایای حیات آن حضرت مشحون از کردار و رفتار اعجازگونه و خارقالعاده بودهاست. بدون شک یکی از منابع مهم در فقه، مباحث جزایی است. بخشجزایی فقه، به چهار بحث میپردازد که عبارتست از: حدود، جنایات، دیات، تعزیرات. که جمعآوری آراء مربوط به این مباحث میتواند ثروت علمی خوبی برای مجتهدین و علاقمندان باشد. آراءفقهی امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) به جهت استفاده از کتاب و سنت، ودعای پیامبر(ص) درباره حضرت علی(ع) که فرمودند: خداوند قلب ایشان را برای قضاوت هدایت کند و ملازمت با پیامبر(ص) ازکودکی تا آخرعمر آن حضرت، هوش و زیرکی، دقت و تیزبینی و وسعت علمایشان، منحصر به فرد و اعجازگونه است.که پیامبراکرم(ص) در این مورد فرمودهاند: «اقضاکم علی» بهترین شما در قضاوت علی است. همین دلایل باعث شدکه امام علی(ع) گوی سبقت را درهمهی امور خصوصا در قضاوت از ابوبکر و عمر و عثمان ببرد. دلیل این امر مشورت خواستن زیاد آنها از امامعلی(ع) بود. تا جاییکه عمر همیشه میگفت: «لولاعلی لهلک عمر» اگرعلی نبود عمرهلاک میشد. این دلایل باعث شده که آثار آراء فقهی امیرالمومنین علی(ع) همیشگی و از بین نرفتنی باشد. ازجمله قضاوتهای منحصر به فرد امام علی(ع): زیادی جلد در شرب خمر، قطع نکردن دست سارق در مرتبه سوم سرقت، جمع بین جلد و رجم زانی، جدا کردن متهمان در جنایت واحد
When human being was bron، desire for perfection was born with him. Due to neglect of prophets' teachings some people sought their perfection in achieving material things and it resulted in profiteering from each other. Inevitably some of them became oppressor and the others oppressed، then conflict between them began. Sometimes the oppressors suppose they are right and the oppressed are wrong. But continuous and ceaseless efforts of God ministers – the prophets – resulted in training eminent and outstanding humans who help people in their relations with God and expanding Justice. One of these remarkable men is the offspring of kaaba and our prophet's favorite، commader of the faithful Ali Ibn Abitaleb (PBUH)، all whose life's dimensions are full of miraculous and extraordinary behaviours.
Doubtlessly، criminal discussions are one of important resources in Islamic Jurisprudence. Criminal section of Islamic Jurisprudence discusses Four discussions as followings; the prescribed punishments، crimes، Blood money، and chastisement for offences. Collecting views relating to these discussions can be a good scientific wealth for authorities on Divine law.
Islamic law legal views of commander of the faithful، Ali Ibn Abitaleb، is unique and miraculous; That is because he uses Quran and Tradition and also benefits from the fact that our prophet (PBOH) has prayed for him that God guide her heart for sound judgement; morever he has had a close companionship with our prophet from his childhood till he passed away; and finally، his intelligence، smartness، exactness، and his deep knowledge is unique and miraculous. Our Prophet has said "Ali is the best of you in Judgement". The above mentioned reasons show that he was better than Abubakr O'mar and O'sman in all cases and particularly in Judgement; that they sought Ali's advice in their affairs confirms this Fact. O'mar always said "if there was not Ali، O'mar died". Because of these reasons the results of these views are permanent and perpetual.
Machine summary:
"(شیخ طوسی، تهذیب، 10،152 ؛ شیخ صدوق، فقیه، 4،36) ابوبکر حضرمی از امام صادق(ع) روایت کرده است: زن و شوهری را نزد امیرمؤمنان(ع) آوردند، که آن شوهر با پسر آن زن – از شوهر دیگرش – لواط کرده بود و به شهادت شهود، دخول کرده بود، حضرت(ع) دستور فرمود: مرد با ضربات شمشیر به قتل برسد و آن نوجوان نیز کمتر از میزان حد، تازیانه بخورد و به او فرمودند: «أما لو کنت مدرکا لقتلتک لإمکانک إیاه من نفسک بثقبک.
(کلینی، الکافی،7،244؛ شیخ طوسی، تهذیب، 10،33 ؛ شیخ طوسی، استبصار، 4،211 و 212 ؛ اشعث، الجعفریات، 137) همچنین حضرت علی(ع) زمانی که شخصی با کنیزش زنا کرده بود، خواست که حد جاری سازد متوجه شد که آن زن حامله است، پس آن را به تأخیر انداخت تا وضع حمل کرد برای اینکه آنچه در شکم اوست که مرتکب گناه نشده است.
(شیخ کلینی، الکافی، 7،238 و 215 ؛ شیخ طوسی، تهذیب، 10،91 ؛ شیخ صدوق، علل الشرایع، 539 ؛ تمیمی مغربی، دعائم الاسلام، 2،464) او گفت ای امیرالمومنین، اما حدی که زدید میشناسم ولی این اضافهای که شناخته شده نیست، چیست؟ حضرت فرمود: «لجراتک علی ربک و افطارک فی شهر رمضان» این اضافه برای جرأتی است که برخداوند داشتهای و روزه خواری در ماه (مبارک) رمضان کرده ای.
(ثقفی کوفی، الغارات، 2،533 ؛ تمیمی مغربی، دعائم الاسلام، 2،464 ؛ شیخ صدوق، فقیه، 4،40، شیخ کلینی، الکافی، 5،216 ؛ شیخ طوسی، تهذیب، 10،94 ؛ ابی یوسف، خراج ابی یوسف، 180) مبحث چهارم: مجازات در حدود مطلب اول: مشخصههای مجازات حدود از جمله مشخصههایی که از حضرت علی(ع) درباره حدود وارد شده است به شرح زیر میباشد: 1- در عقوبت حدود، کم و زیاد جایز نیست."