Abstract:
هر چند تاکنون مطالعاتی در مورد بررسی تطبیقی دو اثر اورلیا و بوف کور انجام گرفته
است ولی باز به نظر میرسد نکات قابلتاملی در این دواثر وجود داشته باشد. در این مقاله
سعی شده است با بررسی داستانهای «بوف کوره) هدایت و («اورلیا» اثر ژرار دو نروال
نویسنده فرانسوی قرن نوزده» برخی نزدیکیهای فکری دو نویسنده و اهداف آن دو با اشاره به
مشترکات» روشن گردد.
به علاوه همانندیهای این دو روایت. شخصیّتهاء مضامین و موتیفهای مشترک و
نوآوریهای دو اثر در اندیشههای دوران خود مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ از جمله
تمهایی که در هر دو کتاب به چشم میخورد و وجوه تشابه عمدهای که با هم دارند» میتوان
به زمان و عشق و مفاهیم آنها در هر دو اثر اشاره نمود. در پایان نتیجه گرفته شده است که
هدایت و نروال علیرغم این که به برداشتهای متفاوتی از زندگی رسیدهاندء و در دو دورة
تاریخی کاملا متفاوت زندگی میکردهاند» ولی دربارة موضوعات معیّنی» کم و بیش» یکسان
اندیشیدهاند؛ ازاینری از ساختاری مشابه برای بیان اندیشههای خود بهره گرفتهاند.
Machine summary:
بررسی ویژگیهای مشترک بوف کور هدایت و اورلیا اثر ژرار دو نروال سیدجعفر حکیم 1 ( چکیده هر چند تاکنون مطالعاتی در مورد بررسی تطبیقی دو اثر اورلیا و بوف کور انجام گرفته است ولی باز به نظر میرسد نکات قابلتأملی در این دواثر وجود داشته باشد.
در پایان نتیجه گرفته شده است که هدایت و نروال، علیرغم اینکه به برداشتهای متفاوتی از زندگی رسیدهاند، و در دو دورۀ تاریخی کاملا متفاوت زندگی میکردهاند، ولی دربارۀ موضوعات معینی، کم و بیش، یکسان اندیشیدهاند؛ ازاینرو، از ساختاری مشابه برای بیان اندیشههای خود بهره گرفتهاند .
بر خلاف داستانهای قبل از بوف کور که همگی از سیر زمانی عادی تبعیت میکردند، این داستان پیچیدگیهای خاص زمانی خود را دارد که میتوان آنرا در شخصیت پیرمرد خنزر پنزر و راوی، پدر و عموی راوی و همچنین زن اثیری، لکاته، بوگام داسی، عمه ودایة راوی دریافت؛ چرا که همة آنها در واقع یک نفر هستند، ولی عدم رعایت ترتیب زمانی کتاب موجب میشود شخصیتهای جداگانهای به نظر برسند.
در داستانهای سنتی پیرنگ داستان بدون ایجاد تسلسل زمانی وقایع غیر ممکن مینماید و به همین دلیل است که برای خواننده عادت کرده به اینگونه داستانها، خوانش بوف کور و اورلیا چندان آسان نمینماید؛ چرا که هدایت و نروال گاه شماری وقایع را کنار گذاشته و بسوی تلقی نوینی از زمان داستانی روی میآورند.
(نروال، 1854: 180) در سراسر کتاب اورلیا که با بازگشتهای مکرر به گذشته همراه است، نروال در جستجوی عشق یا عشقهای از دست رفته خود است؛ به همین جهت است که میتوان گفت هدف او جستجوی گذشته در زمان حال یا جستجوی دیروز در امروز است.