Abstract:
هدف:مقاله حاضر با هدف معرفی شاخصهای دانشگاه تمدنساز از منابع پژوهشی و تأیید شاخصها از نظر خبرگان دانشگاهی، به اولویتبندی مهمترین شاخصهایی که در ایجاد و شکلگیری دانشگاه تمدنساز نقش عمدهای دارند، پرداخته است.روش: برای شناسایی علت یا معلول بودن شاخصها، از تکنیک دیماتل فازی بهره گرفته شد. یافتهها: پژوهشمحور، دانشگرا، تخصصگرا، معرفتساز و پاسخگو در برابر نیازهای جامعه، فنگرا، تخصصمحور و مهارتساز، به ترتیب با ضرایب تأثیر 10.89، 10.48 و 10.11 تأثیرگذارترین شاخصها و عوامل در راستای تحقق یک دانشگاه تمدنساز میباشند. نتیجهگیری: هر 20 عامل شناسایی شده به عنوان عوامل دانشگاه تمدنساز در آموزش عالی ایران، بحرانی و اساسی بوده و نقش پر اهمیتی در تحقق آن دارند.
Machine summary:
"بهار و تابستان١٣٩٢ Management in The Islamic University, 2013 (Spring,Summer) 5, Vol. 2, No. 1 تحلیلی بر عوامل مؤثر در تحقق دانشگاه تمدنساز با استفاده از تکنیک دیماتل فازی 1 سعید سعیدا اردکانی 2 سید محمد موسوی 3 محمدطه انوری علیآباد 4 مسعودرضا خدایاریان چکیده هدف: مقاله حاضر با هدف معرفی شاخصهای دانشگاه تمدنساز از منابع پژوهشی و تأیید شاخصها از نظر خبرگان دانشگاهی، به اولویت بندی مهم ترین شاخصهایی که در ایجاد و شکل گیری دانشگاه تمدنساز نقش عمدهای دارند، پرداخته است .
هـ) یافته های پژوهش با استفاده از تکنیک دیماتل فازی و منطبق بر الگوی مفهومی پژوهش ، به طور جداگانه هر یک از مؤلفه ها از حیث میزان و درجۀ اهمیت و همچنین وضعیت علت یا معلول بودن مؤلفه در تحقق دانشگاه تمدنساز مورد تحلیل قرار میگیرند.
نمودار ١: نمودار علی شاخصهای تحقق دانشگاه تمدنساز / / / / / / / / / / و) نتیجه گیری و پیشنهادها یکی از مزایای تکنیک دیماتل ، امکان تعیین وضعیت مؤلفه ها یا شاخصهای الگوست ؛ بدین معنی که ساختار این تکنیک به گونه ای است که طی آن میتوان عوامل یا مؤلفه ها را به دو دسته از حیث تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری دسته بندی کرد.
این بدان معنی است که به هنگام استفاده از این تکنیک ، علاوه بر امکان اولویت بندی عوامل ، این امکان نیز برای محققان و تصمیم گیران وجود دارد که سرمایه و زمان خود را برای پرداختن به نتایج پژوهش ، مدیریت کرده، به شکل هدایت یافته کار خود را ادامه دهند."