Abstract:
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر عوامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی صورت گرفته است. جامعه این مطالعه، مدیران، معاونین، سرپرستان و کارشناسان فناوری اطلاعات این سازمان بود. 130 نفر در این مطالعه مشارکت داشتند. داده های جمع آوری شده از طریق مطالعه میدانی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی و فناوری اطلاعات اثر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش و نوآوری دارند و هم بصورت مستقیم و غیرمستقیم بر نوآوری سازمانی اثر می گذارند. به علاوه، مدیریت دانش نیز اثر مثبت و معناداری بر نوآوری سازمانی دارد. نتایج این مطالعه بینش هایی را برای مدیران این سازمان دولتی فراهم می آورد تا عملکرد نوآورانه را بهبود ببخشند.
Machine summary:
Mohsin, Abrar, Bashir & Baig Nonaka Chakravarthy Sanchez Cantner Lai Gloet and Terziovski Stanovcic, Pekovic & Bouziri Tseng Cottrill Gold Lee, and Choi Rašula Pavlou and El Sawy Karadal & Saygın ادبیات نظری فرهنگ سازمانی فرهنگ سازمانی بستری است به هم پیوسته که اجزا سازمان را بهم می چسباند.
نوآوری، Hislop Ihsaan & Ghassan Kaushal Daintith Alavi and Leidner Marwick Davenport and Prusak Kayworth and Leidner Rowley, Baragheh & Sambrook Limens & Hernande تسخیر گرایشها سازمانی در جهت نوآوری و در پاسخ به تغییرات محیطی است که این پاسخها میتواند به شکل محصول، خدمت، فرآیند، تکنولوژی، رفتار، بازار و سیستمهای کسبوکار باشد.
در نتیجه، با توجه به نتایج تحقیقات فرض می شود که: Ariss & Deilami Coakes, Amar and Granados O’Dell and Grayson Ajmal and Koskinen Kenny & Reedy Poskiene Okibo & Shikanda Abdi and Senin فرضیه 2: فرهنگ سازمانی بر نوآوری سازمانی اثر معنادار دارد.
Cascio Frishammar and Hörte Cooper Ahuja & Katila Sa ́nchez, Chaminade, and Olea Spencer Ebrahimi Cantner آیکینن و همکاران 1 (2015) در مطالعه تجربی خود نشان دادند که فعالیت های مدیریت دانش بر عملکرد نوآورانه سازمان اثر معنادار و مثبتی دارند.
بحث و نتیجه گیری این مطالعه به بررسی اثرات عوامل فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی در سازمان امور مالیاتی استان خراسان رضوی پرداخته است.
براساس ادبیات، فناوری اطلاعات، فرهنگ سازمانی و مدیریت سه عامل مهم در سازمان های بزرگ است که بر نوآوری اثر گذارند و در مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند.