Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استعداد و مدیریت دانش در صدا و سیمای مرکز کیش می باشد. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مطالعات میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان (150N=) شاغل در مرکز صدا و سیمای جزیره کیش بوده اند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد بوده است پرسشنامه مدیریت استعداد در 3 بعد جذب استعداد، همسو سازی و نگهداشت استعداد و توسعه استعداد و پرسشنامه مدیریت دانش در 6 بعد تشخیص دانش، تحصیل دانش، بکارگیری دانش، اشتراک دانش، توسعه دانش و نگهداری دانش تهیه گردید. برای پایایی سوالات، تعداد 20 پرسشنامه در بین کارکنان توزیع شد و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی آن برای کل پرسشنامه 96/0 بدست آمد. پس از آن، تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی یافته ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرس و نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج آنالیز داده ها نشان داد بین مولفه های مدیریت استعداد و مدیریت دانش هیچ همبستگی معنی داری وجود ندارد. مدیران باید بدانند اگر به افراد مستعد و خلاق در سازمان توجه نکنند و برای رشد و شکوفایی بیشتر و ظهور خلاقیت های جدید آنچه لازم است فراهم نشود، کارکنان مستعد را از دست خواهند داد. در واقع با مدیریت دانش می توان فضای مورد علاقه و مطلوبی را برای کارکنان با استعداد و دانشی فراهم نمود تا از خروج ایشان و دانششان جلوگیری کرد.
Machine summary:
همچنین موضوع مدیریت استعداد به عنوان محور اصلی کنفراس توسعه منابع انسانی برگزیده شده اما کار علمی مدونی در این زمینه انجام نگرفته است.
مدیریت استعداد این اطمینان را به وجود می آورد که هر یک از کارکنان، با استعدادها و مهارت های ویژه در شغل مناسب قرار گرفته اند، به علاوه مزایای جبران خدمت، منصفانه و عادلانه است.
Smith, Wellins, and Paese Development Dimensions Int - Saunders / شکل 1: مدل پیاز تحقیق متغیر های تحقیق حاضر شامل متغیرهای مستقل (مدیریت استعداد، جذب استعداد، همسوسازی و نگهداشت و توسعه استعدادها) و متغیر وابسته (مدیریت دانش) بود.
پرسشنامه مدیریت استعداد دارای 3 بعد و 30سوال بود که توسط احمدی و سرلک (2012) در پژوهش نقش سرمایه اجتماعی بر بهبود مدیریت استعداد در خراسان جنوبی (شرکت توزیع انرژی الکتریکی) و مراد زاده و همکاران (1390)، ارائه الگوی روابط ساختاری مدیریت استعداد، تاب آوری و تمایل به ترک خدمت مورد استفاده قرار گرفته است.
در این مطالعه مشخص گردید که بین جذب استعدادها و مدیریت دانش در صدا و سیمای مرکز کیش رابطه معنی داری وجود دارد.
در این مطالعه وجود رابطه بین توسعه استعدادها و مدیریت دانش در صدا و سیمای مرکز کیش مورد تایید قرار گرفت.
در رویکرد سنتی، پرورش کارکنان تنها در جهت توسعه دانش و مهارت های مورد نیاز برای احراز شغل صورت می گرفت، اما امروزه با افزایش روزافزون توسعه نیروی انسانی و اهمیت توجه به کارکنان با پتانسیل بالا، مدیریت استعداد بر آن است تا به جای توسعه صلاحیت ها بر توسعۀ ظرفی تها تأکید داشته باشد.