Abstract:
دانشآموز یکی از مهمترین منابع تایین کننده کیفیت در آموزش و پرورش می باشد. ارزیابی از دانشآموز نقش اساسی را در اطلاع معلم، مدیر و والدین از دستاوردهای آنها دارد. بنابراین، برای به دست آوردن اطلاعات در مورد اینکه دانشآموزان مدارس از چه کیفیتی برخوردار می باشند، باید از یک سیستم دقیق ارزیابی استفاده کرد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی شاخص های ارزیابی کیفیت دانشآموزان دبستان دخترانه هوشمند سما واحد قائمشهر، از طریق مورد بررسی قرار دادن تحقیقات انجام گرفته داخلی و خارجی، مهمترین و اساسی ترین شاخصهای ارزیابی از دانشآموزان مدرسه را شناسایی و از بین این شاخصها چهار شاخص رعایت بهداشت و ایمنی، آموختههای اخلاقی، مسئولیت پذیری و مطالعه و کتابخوانی بعنوان شاخصهای برتر را انتخاب و با روشهای مدلهای کمیتصمیمگیری MADM از قبیل AHP و TOPSIS و روش میانگین رتبهها با استفاده از میانگین هندسی نظرات معلم، معاون و مدیر مدرسه به ارزیابی و رتبهبندی دانشآموزان کلاس پرداخته است. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از لحاظ روش یک تحقیق توصیفی است. این تحقیق از نوع تحقیقات پیمایشی است که در آن از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده گردیده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم دبستان دخترانه هوشمند سما واحد قائمشهر میباشد
Machine summary:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتبارسنجی شاخص های ارزیابی کیفیت دانشآموزان دبستان دخترانه هوشمند سما واحد قائمشهر، از طریق مورد بررسی قرار دادن تحقیقات انجام گرفته داخلی و خارجی، مهمترین و اساسی ترین شاخصهای ارزیابی از دانشآموزان مدرسه را شناسایی و از بین این شاخصها چهار شاخص رعایت بهداشت و ایمنی، آموختههای اخلاقی، مسئولیت پذیری و مطالعه و کتابخوانی بعنوان شاخصهای برتر را انتخاب و با روشهای مدلهای کمیتصمیمگیری MADM از قبیل AHP و TOPSIS و روش میانگین رتبهها با استفاده از میانگین هندسی نظرات معلم، معاون و مدیر مدرسه به ارزیابی و رتبهبندی دانشآموزان کلاس پرداخته است.
4- تجزیه و تحلیل داده ها 4-1- تجزیه وتحلیل بر اساس مدل AHP فرایند تحلیل سلسله مراتبی 1 ، یکی از جامعترین روشهای طراحی شده برای تصمیمگیری با شاخصهای چندگانه است که بمنظور تصمیمگیری و انتخاب یک گزینه از میان گزینههای متعدد تصمیم، با توجه به شاخص هایی که توسط تصمیم گیرنده تعیین میگردد، به کار گرفته میشود.
904 لذا بر اساس مدل TOPSIS رتبهبندی گزینهها به صورت زیر میباشد : A2 > A5 > A6 > A16 > A7 > A3 > A8 > A14 > A11 > A10 > A12 > A13 > A15 > A4 > A9 >A1 4-3- روشهای تلفیقی در دنیای واقعی، تصمیم گیرندگان جهت تصمیم گیری، خود را محدود به یک روش نمیکنند و امکان دارد با استفاده از روشهای مختلف تصمیم گیری به نتایج مختلف دست پیدا کنند در این شرایط، فنونی برای تلفیق رتبهها پیشنهاد شده است (آذر و رجب زاده، 1389).