Abstract:
در جهان کنونی که عصر تغییر و تحول و رقابت تنگاتنگ است؛ سازمانها فقط از طریق نوآوری و خلاقیت میتوانند مزیت رقابتی کسب کنند و در این راستا آموزش نیروی انسانی و داشتن روابط پویا، عمیق و مؤثر با مراجعهکنندگان نیز شرط بقا و دوام هر سازمانی است. این مقاله به بررسی تأثیر ابتکار و خلاقیت، آموزش و رضایت اربابرجوع بر عملکرد منابع انسانی پرداخته است. «سازمان فناوری اطلاعات ایران» و کلیه کارمندان آن جامعه موردمطالعه بودند که حجم نمونه برابر با جامعه آماری N=nو جمعاً 397 نفر است. برای بررسیوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری رگرسیون (خطی چندگانه) استفاده شد. برای گردآوری دادهها از نتایج ارزیابی عملکرد کارمندان استفاده شد. نتایج نشان داد که ابتکار و خلاقیت، آموزش و رضایت اربابرجوع با عملکرد منابع انسانی رابطه مثبت و معناداری دارد و آموزش مهمترین نقش را در معادله رگرسیون ایفا میکند؛ درمجموع راهکارهای تأمین اعتبار رگرسیون نشاندهنده مناسببودن مدل رگرسیونی بود و ضریب تعیین 94 درصد نشان داد که متغیرهای مستقل توانستهاند مقدار زیادی از متغیر وابسته را در سطح قابلتوجهی تبیین کنند.
Machine summary:
نتایج نشان داد که ابتکار و خلاقیت ، آموزش و رضایت ارباب رجوع با عملکرد منابع انسانی رابطه مثبت و معناداری دارد و آموزش مهم ترین نقش را در معادله رگرسیون ایفا میکند؛ درمجموع راهکارهای تأمین اعتبار رگرسیون نشان دهنده مناسب بودن مدل رگرسیونی بود و ضریب تعیین ٩٤ درصد نشان داد که متغیرهای مستقل توانسته اند مقدار زیادی از متغیر وابسته را در سطح قابل توجهی تبیین کنند.
در عصر حاضر، با توجه به گسترش فعالیت ها و پیچیدگی خدمات اقتصادی، رقابت شدید در عرصه تولید و خدمات ، گسترش روزافزون سازمان های عرضه کننده کالا و خدمات ، ارتباطات بسیار فزاینده و پیچیده و بسیاری از عوامل دیگر، برقراری ارتباط سازمان ها با مردم و توجه به دیدگاه و خواسته افراد جامعه ، ضروری به نظر میرسد؛ ازاین رو رضایت ارباب رجوع یکی از فرآیندهایی است که میتواند زمینه جلب رضایت هر چه بیشتر ارباب رجوع را فراهم کند و باعث پیشرفت سازمان شود (کوهی، ١٣٩٢)؛ بنابراین مسئله اساسی پژوهش حاضر بررسی تأثیر ابتکار و خلاقیت ، آموزش و رضایت ارباب رجوع بر عملکرد منابع انسانی «سازمان فناوری اطلاعات ایران » است تا از این طریق بر غنای مبانی نظری پژوهشی و تجربی در این زمینه بیفزاید و گامی در راستای بهبود عملکرد منابع انسانی بردارد.
آیا نتایج پژوهش حاضر مدل بررسی تأثیر متغیرهای ابتکار و خلاقیت ، آموزش و رضایت ارباب رجوع بر عملکرد منابع انسانی «سازمان فناوری اطلاعات ایران » را مورد تأکید قرار میدهد یا خیر؟ جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران تشکیل میدهد که حجم نمونه برابر با جامعه آماری N=n و جمعا ٣٩٧ نفر است .