Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 95-94 انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی تحلیلی مقطعی بوده است. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی شامل 3261 نفر بودند. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد 297 نفر برآورد شد و نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامه سروکوال بود. روایی محتوایی پرسشنامه از سوی استادان و متخصصان مدیریت آموزشی تایید شد. پایایی ابزار با روش ضریب آلفای کرونباخ، محاسبه و این ضریب در دو بخش ادراک و انتظار 94/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با آزمون ویلکاکسون انجام شد و نتایج نشان داد که کیفیت خدمات آموزشی در سطح مطلوب و مورد انتظار نبوده است. شکاف ادراک و انتظار در همه ابعاد کیفیت خدمات آموزشی در سطح (001.0>p) معنیدار و بیشترین شکاف در بعد پاسخگویی و تضمین بوده است.
Machine summary:
"ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی بر اساس مدل سروکوال از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه Assessing the Quality of Educational Services of Postgraduate Studies Based on Servqual Model from the Viewpoints of the Students at Razi University of Kermanshah تاریخ پذیرش مقاله: 17/08/95 تاریخ دریافت مقاله:27/06/95 Nasrin Heidari Sureshjani Nader Naderi Bijan Rezaei Mohammad Mehdi Khashmin نسرین حیدری سورشجانی 1 نادر نادری 2 بیژن رضایی 3 محمدمهدی خشمین 4 پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال 95-94 انجام گرفت.
در همین راستا این پرسش مطرح است که آیا کیفیت خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه از سطح مطلوب و مورد انتظاری برخوردار است یا خیر؟ پیشینه تحقیق نتایج تحقیقات انجام شده در ایران بهویژه در حوزه آموزش عالی، حاکی از آن است که الگوی سروکوال، مدل مناسبی برای شناخت ادراکات و انتظارات دانشجویان است.
Stadnik Rogers Texas Ryersonnv Peter مدل مفهومی پژوهش /شکل (1) مدل مفهومی پژوهش هدف کلی هدف کلی این تحقیق عبارت است از تعیین کیفیت خدمات آموزشی تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بر اساس مدل سروکوال فرضیههای پژوهش 1- بین انتظارات و ادراکات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه رازی با توجه به ابعاد آن تفاوت معنیداری وجود دارد.
برخورد یکسان و بدون تبعیض استادان با دانشجویان 70/4 50/2 20/2- فرضیه اول: بین انتظارات و ادراکات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه رازی با توجه به تمامی ابعاد مدل سروکوال، تفاوت معنیداری وجود دارد."