Abstract:
یکی از موضوعاتی که در حوزه رفتاری سازمانی مطرح شده است هوش هیجانی رهبر است . هوش هیجانی جدیدترین تحول در فهم ارتباط تعقّل و هیجان است که به رغم دیدگاههای اولیه ، نوعی نگاه واقع بینانه تر از انسان میدهد. انسان نه منطق صرف و نه احساس و هیجان صرف است ، بلکه ترکیبی از هر دو است . توانایی شخص برای سازگاری و چالش در زندگی به عملکرد منسجم قابلیتهای هیجانی و منطقی وی بستگی دارد. همچنین موضوع رهبری در دنیای امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده تا به نیازهای روحی و روانی انسان در سازمان پاسخ دهد. همه ی مدیران ، اعم از نوع سازمان و بخشهای مختلف آن ، به رهبری و سرپرستی کارکنان خود میپردازند. در واقع لازمه ی مدیریت بر دیگران ، رهبری کردن است . یکی از مهمترین وجه تمایز سازمان های موفق و ناموفق ، در رهبری اثر بخش و پویاست . با توجه به اینکه امروزه سازمان ها در محیطهای پویا و پر از تغییر و تحول فعالیت میکنند، لازمه ی بقاء در چنین شرایطی ایجاد تغییرات در رهبری اثربخش وتیمی مستمر درسازمان است و رهبری و مدیریت ، نقش اساسی در این عملکرد وبهبود گروههای کاری وتیم ها دارد. واین تحولات سازمانی نیاز به رهبران تحول آفرین دارند. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و میدانی وازنظرهدف کاربردی است ، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس می باشد(کل نمونه ٢٠٠ نفر). گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه استانداردصورت گرفته و نمونه گیری به صورت تصادفی قابل دسترس انتخاب شده است . برای ساختن پرسشنامه و تعیین روایی آن از نظر کارشناسان استفاده شده و برای تایید آن تحلیل عاملی به کار رفته است . علاوه بر آن ضریب پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ ٠/٩٥١ به دست آمده است . برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ، ابتدا به بررسی نرمال بودن داده ها از طریق نرم افزار اس پی اس اس پرداخته شده است وسپس تجزیه وتحلیل داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسن ورگرسیون خطی مشخص شده است . نتایج پژوهش نشان داده است . هوش هیجانی بر رهبری تحول آفرین تاثیر مثبت دارد. خودآگاهی ، خود تنظیمی ، انگیزش و مهارتهای اجتماعی بر اثر بخشی رهبر تاثیر مثبت دارد. همدلی بر اثر بخشی رهبر تاثیر مثبت ندارد.
Machine summary:
"مندل ٣ وپروانی (٢٠٠٣)تحقیقی با عنوان «رابطه هوش هیجانی با سبک رهبری تحول گرا» انجام داده اند؛ آنها توضیح دادند که هر دوی این متغیرها رابطه معناداری با یکدیگر دارند و این بر این واقعیـت تاکیـد دارد کـه هـوش هیجـانی تأثیرات قابل توجهی برای رهبران دارد آنها این واقعیت را تایید کردند که هر دوی این متغیرها وجه اشتراک زیـادی دارند همچنین مشخص شد که در کل امتیاز زنان در تستهای هوش هیجانی از مـردان بیشـتر اسـت ایـن تاییـد کننـده مفهوم سالووی و مایر (١٩٩٦) و در تناقض با دیدگاه گولمن (١٩٩٨) است (مندل و پروانی، ٣٨٧، ٢٠٠٣).
سبک رهبری تحول گرا و اثربخشی رهبر پیـرو بـر عملکردتـأثیر مثبـت دارد، عـلاوه بـر ایـن ، هیجانات مثبت با پتانسیل بالاتر فعال منجر به نتایج مطلوب می گرددو هیجانات منفـی نقـش نـامطلوب در پیامـدهای هوش هیجانی دارد (کنللی وگرگوری، ٢٠١٠) خواجوی (١٣٨٩) تحقیقی با عنوان بررسی عوامل موثر بر هوش هیجانی مدیران مدارس راهنمایی دخترانه آموزش و پرورش منطقه ٤ شهر تهران انجام داده است .
جدول ٩- آزمون رگرسیون خودآگاهی ، خود تنظیمی ، انگیزش ، همدلی ومهارتهای اجتماعی درمقابل اثر بخشی رهبر به عنوان متغیر وابسته دوربین _واتسون خطای معیار ضریب تعیین تعدیل شده ضریب تعیین ضریب همبستگی چندگانه مدل 891 .
فرضـیه های آماری آزمون معنی داری کل مدل رگرسیون به صورت زیر می باشد: H٠:رابطه خطی بین متغیرها وجود ندارد H١: رابطه خطی بین متغیرها وجود دارد جدول ١٠-تحلیل واریانس خودآگاهی ، خود تنظیمی ، انگیزش ، همدلی و مهارت های اجتماعی درمقابل اثر بخشی رهبر به عنوان متغیر وابسته مدل جمع مربعات درجه آزادی مجذورمیانگین آماره (F) سطح معنی داری میزان تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیر مستقل 909 ."