Abstract:
کتاب دانشگاهی امروزه در کنار سایر ارکان آموزش به عنوان ابزاری مهم برای آموزش به دانشجویان و آماده سازی آنها جهت ورود به جامعه می باشد. از همین رو نقد کتاب دانشگاهی بر اساس شاخصه های استاندارد زمینه بهره وری هر چه بیشتر از این رکن مهم آموزش عالی را فراهم می سازد. نوشتار حاضر در پی آن است تا کتاب «فی الأدب العباسی؛ الرؤیة و الفن» نوشته «عز الدین اسماعیل» را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
مهمترین نتایج دست یافته عبارتند از: شاخصه های ظاهری همچون طرح جلد، طراحی صفحه و برجسته سازی در نگارش رعایت نشده است. زبان اثر علمی، شیوا و به دور از ابهام می باشد و قواعد صرف و نحو در آن رعایت شده است. تناسب میان حجم اطلاعات اصلی و جانبی در کلیت اثر رعایت نشده است. کتاب مورد بحث جامعیت و روزآمدی لازم را ندارد و نتوانسته با کتاب های هم سطح خود ارتباط برقرار کند و نگارش آن بر اساس شاخصه های استاندارد دانشگاهی نمی باشد.
Academic books , along with other elements of higher education as an important tool for educating students and preparing them to enter society. Than the preparation of a book to be able to play this , it is necessary . The academic book review tries to analyze this book According to the features of the standard And provide the context of more efficiency of the important pillars of higher education. This article seeks to examine the Qur'an based on structural, linguistic, content and form characteristics. And identify strengths and weaknesses of the book academic on the history of Arabic literature.
The main results achieved are: Not observing the apparent features such as artwork , Page design and highlighting in writing. The language of book is Scientific , Expressive and without ambiguity And the rules of grammar and Rhetoric have been fully Observed . Proportionality between the amount of information and details of the book as a whole has not been met, But this has been considered in the context of the chapter . The book in question is not necessary to Collectivity and update And not able to communicate with their level books. Of course, it benefited from the old texts in their references .
Machine summary:
از پرسش های مهمی که این نوشتار در پی پاسخگویی به آنها می باشد، عبارتنـد از: آیا کتاب حاضر شاخصه های استاندارد کتاب دانشگاهی را دارا می باشد؟ و می تـوان آن را به عنوان سر فصل درسی در ماده تاریخ ادبیات عربی ارائه کرد؟ این کتاب تا چه حد دانشجویان را در امر یادگیری درگیر می سازد و افق های تازه ای را فرا روی آنها باز می کند؟ کتاب مورد بررسی با سایر کتاب های هم سطح خود ارتباط برقرار کرده است ؟ ٢.
کتاب «فی الادب العباسی الرؤیۀ و الفن »، هر چند به صـورت pdf مـی باشد و اصل آن در اختیار نبوده است ، اما هیچ گونه طرحی برای جلـد آن اسـتفاده نشـده است و تنها عنوان کتاب با فونت عربی (MRT– diwani) در سـمت چـپ پـایین صـفحه نوشته شده است .
). بکارگیری جملات معترضه کتاب مـورد بحـث بـه وضوح دیده می شود و به عنوان مثال در فصل چهارم باب اول که ٢١ صفحه است ، ٢٦ بار از جمله معترضه استفاده کرده است و این امر شیوایی زبان متن را مختل می کند.
دربـاره واژه ادبیات باید گفت که نویسنده آن را به صورت عام آورده است ، بنابراین خواننده انتظار دارد در این اثر شعر و نثر دوره عباسی با هم مورد بررسی قرار بگیرد، اما کتـاب در هـیچ کدام از فصل های خود به بررسی نثر دوره عباسی و تحلیل نمونه هایی از آن نمی پردازد.