Abstract:
هویت حرفهای با پیشرفت حرفهای تفاوت دارد. این مقاله تلاشی است تا با تأکید بر تمایز بین پیشرفت حرفهای با پیشرفت هویت حرفهای، تأثیر تجربه را بر سه بخش هویت حرفهای گذشته، حال و آرمانی سنجش کند. دادههای لازم از طریق پرسشنامه و از میان معلمان زبان در سه لایۀ درونی، بیرونی، و رو به گسترش زبان انگلیسی جمعآوری و در پایان دادههای تعداد 180 نفر که پرسشنامه را بهطور کامل پاسخ داده بودند، تحلیل آماری شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سالهای تدریس بهعنوان شاخص تجربه با هویت گذشته، رابطۀ کم و مثبت، با هویت حال رابطۀ قوی و مثبت، و با هویت آرمانی رابطهای وجود ندارد. بر پایۀ یافتههای پژوهش میتوان گفت که سالهای تدریس و تجربه در بهترین حالت میتواند یکی از ابعاد هویت حرفهای (هویت حال) را تحت تأثیر قرار دهد و تجربه به ضرورت نمیتواند بیانگر حرفهای بودن و متغیر ارتقای هویت حرفهای باشد.
Professional development and professional identity have been interchangeably abused in the research agenda on teacher education and teacher development. This study is an effort to examine the influence of teaching experience on past, present, and aspirational identity while focusing on the distinction between professional development and professional identity development. Data was gathered through a questionnaire from 180 English language teachers working within inner, outer, and expanding circle of language use. Statistical analysis showed that while there was a meaningful statistical significant difference between teaching experience with past and present professional identity, no statistical difference found between teaching experience and aspirational identity. Spearman Correlation also showed that teaching experience had a direct positive relation with past and present identity. These findings imply that although teaching experience might develop some components of professional identity (past, and present), it lacks development of professional identity as a whole. These implications have suggestions for teacher development and education.
Machine summary:
هدف از تقسیم بنـدی هویـت به سه بخش گذشته ، حال و آرمانی در این پژوهش آن است که بتوان متغیرهای تغییر هویـت را در محور زمان مورد سنجش قرار داد و در نتیجه ؛ پـیش بینـی کـرد کـه جامعـۀ مـشترک کـاری معلمان زبان انگلیسی ، چگونه تحت تاثیر این عوامل هویتی تغییر کرده و یا این عوامـل هـویتی را تغییر خواهد داد.
Varghese, Morgan, Johnston & Johnson 5.
از طرف دیگر، همانگونه که اشاره شد، هر چند مطالعاتی در زمینۀ متغیرهای تاثیرگذار و یا شکل دهندۀ هویت حرفه ای انجام شدهاند، اما رابطۀ تجربۀ تدریس بـر هویـت حرفـه ای کـه ذر طول زمان اتفاق می افتد، کمتر مورد سنجش قرار گرفته است .
٢. مبانی نظری و ادبیات پژوهش پژوهش و مطالعه دربارۀ هویت حرفه ای معلمان زبان انگلیسی ، به لحاظ تاریخی در گذشـته بیشتر از منظر تنوع زبانی و جنبه های فردی مطرح بوده است (دایـر٦، ٢٠٠٧) بـه ایـن معنـا کـه چگونه یک زبان انتخابی بر گویندۀ آن زبان تاثیر هویتی می گـذارد.
امـا آنچـه در حـال حاضـر 7 به عنوان هویت حرفه ای معلمان زبان مطرح است بیشتر از جنبۀ جامعه شناختی زبـان ، هویـت معلمان را مد نظر پژوهش و مطالعه قرار می دهد؛ به این معنا که چگونه کـار در حرفـه معلمـی زبان انگلیسی به عنوان یک اقدام اجتماعی ، بر تعریف معلم از خود و نیز تعریف جامعـه کـاری __________________________________________________________________ 1.
Examining teachers’ development through past-present-aspirational continuum of English language teachers’ professional identity.
Professional identity: perceptions of th current & prospective English language teachers.