Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین عوامل تاثیرگذار شرکتهای دانش بنیان بر اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، متضمن مطالعه موردی در شرکتهای دانشبنیان شهر تهران در سال 1395میباشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و براساس نحوه جمعآوری اطلاعات در قالب توصیفی- تحلیلی میباشد. نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS نشان داد متغیرهای منابع، ساختار، فرآیند، رشد، بازار و محصول به عنوان عوامل تاثیرگذار شرکتهای دانش بنیان بر اقتصاد مقاومتی میباشند و متغیر محصول با ضریب مسیر 49/ 0 به عنوان تاثیرگذارترین عامل شناخته شد و متغیر ساختار با داشتن ضریب مسیر 208/ 0- و 1.5=T-value در بررسیها رد گردید. دستاوردهای تحقیق نشان داد که سیاست های سرمایه گذاری می بایست در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان بوده تا از این طریق فرآیند ها و سیستم های نوین تولید محصول موجبات افزایش توان فن آوری در اقتصاد ملی در شرایط کنونی فراهم سازیم.
Machine summary:
با توجه به ماهیت این پژوهش با عنوان عوامل تأثیرگذار شرکت های دانش بنیان بر اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، تجزیه وتحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهم ترین بخش های این پژوهش محسوب میشود که علاوه بر ارایه آمار توصیفی در قالب نمودار، برای تحلیل دادهها از آمار استنباطی و روش مدل معادلات ساختاری به منظور بررسی روابط بین متغیرها و تست فرضیه ها استفاده شده است .
نتایج معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون این فرضیه حاکی از این بوده که 145 ساختار شرکت های دانش بنیان با ضریب مسیر ٠/٢٠٨- و ١٥٠٠=t با اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، در ارتباط نبوده.
نتایج معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون این فرضیه حاکی از این بوده که منابع شرکت های دانش بنیان با ضریب مسیر ٠/٢٢٦ و ٢٤٤٢=t با اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، در ارتباط بوده، بنابراین فرض فوق مورد تأیید واقع گردید.
نتایج معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون این فرضیه حاکی از این بوده که ساختار شرکت های دانش بنیان با ضریب مسیر ٠/١٣٠ و ٢٢٧٩=t با اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، در ارتباط بوده، بنابراین فرض فوق مورد تأیید واقع گردید.
نتایج معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی جهت آزمون این فرضیه حاکی از این بوده که بازار شرکت های دانش بنیان با ضریب مسیر ٠/٣٤٠ و ٢٢٧٩=t با اقتصاد مقاومتی در بازارهای کسب و کار، در ارتباط بوده، بنابراین فرض فوق مورد تأیید واقع گردید.